This study investigates in detail the central role of the merchant in the context of the Renaissance age, analyzing his socio-economic and cultural position within a period of profound change and renewal. Through an exploration of epistolary correspondence practices and on the figure of the agent, the importance of communication networks and interpersonal relationships in the very fabric of Renaissance commerce is examined. Special attention is given to demonstrating how epistolary correspondence underpinned the interactions between merchants, agents and other commercial actors. In addition, to concretely illustrate the theoretical concepts discussed, a case study developed on the case of Andrea Berengo (1553-1556) is presented to provide a specific example of commercial interaction in the Renaissance age. This analysis of a specific case offers an additional perspective on the complexity of economic and social relations in the historical context considered.
Questo studio investiga in dettaglio il ruolo centrale del mercante nel contesto dell'età rinascimentale, analizzandone la posizione socio-economica e culturale all'interno di un periodo di profondo cambiamento e rinnovamento. Attraverso un'esplorazione delle pratiche di corrispondenza epistolare e sulla figura dell'agente, si esamina l'importanza delle reti di comunicazione e delle relazioni interpersonali nel tessuto stesso del commercio rinascimentale. Un'attenzione particolare è riservata alla dimostrazione di come la corrispondenza epistolare sia stata alla base delle interazioni tra mercanti, agenti e altri attori commerciali. Inoltre, per illustrare concretamente i concetti teorici discussi, viene presentato un caso studio sviluppato sul caso di Andrea Berengo (1553-1556), per fornire un esempio specifico di interazione commerciale nell'età rinascimentale. Questa analisi di un caso specifico offre un'ulteriore prospettiva sulla complessità delle relazioni economiche e sociali nel contesto storico considerato.
La corrispondenza epistolare nel mondo del mercante rinascimentale: il caso di Andrea Berengo (1553-1556)
AGOSTINI, FRANCESCO
2023/2024
Abstract
This study investigates in detail the central role of the merchant in the context of the Renaissance age, analyzing his socio-economic and cultural position within a period of profound change and renewal. Through an exploration of epistolary correspondence practices and on the figure of the agent, the importance of communication networks and interpersonal relationships in the very fabric of Renaissance commerce is examined. Special attention is given to demonstrating how epistolary correspondence underpinned the interactions between merchants, agents and other commercial actors. In addition, to concretely illustrate the theoretical concepts discussed, a case study developed on the case of Andrea Berengo (1553-1556) is presented to provide a specific example of commercial interaction in the Renaissance age. This analysis of a specific case offers an additional perspective on the complexity of economic and social relations in the historical context considered.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Agostini_Francesco.pdf
accesso aperto
Dimensione
587.47 kB
Formato
Adobe PDF
|
587.47 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/67899