This thesis aims to explore the role of the DiscoverEU project in the construction of a European identity through an empirical investigation based on interviews with students at the University of Padua. The perceptions of those who participated in DiscoverEU were examined, with a focus on the effect of the transnational trip on their understanding of the European Union and their own identity in it, with the desire to provide insights into the promotion of active and inclusive European citizenship. Beginning in the first chapter with a general framing of the theme of identity and travel as a training device, we move on to the second one, in which Interrail and the DiscoverEU project are seen as tools for the construction of European identity. To conclude, the third chapter will present the results of the research conducted among students at the University of Padua, highlighting possible connections between participation in DiscoverEU and perceptions of European identity.

Questa tesi si propone di esplorare il ruolo del progetto DiscoverEU nella costruzione di un'identità europea, attraverso un'indagine empirica basata su interviste agli studenti dell'Università di Padova. Sono state esaminate le percezioni di coloro che hanno partecipato a DiscoverEU, con particolare attenzione all'effetto del viaggio transnazionale sulla comprensione dell'Unione Europea e della propria identità in essa, con il desiderio di fornire spunti per la promozione di una cittadinanza europea attiva e inclusiva. Partendo dal primo capitolo con un inquadramento generale del tema dell'identità e del viaggio come dispositivo di formazione, si passa al secondo in cui l'Interrail e il progetto DiscoverEU sono visti come strumenti per la costruzione dell'identità europea. Per concludere, nel terzo capitolo verranno presentati i risultati dell'indagine condotta tra gli studenti dell'Università di Padova, mettendo in luce le possibili connessioni tra la partecipazione a DiscoverEU e la percezione dell'identità europea.

Il progetto DiscoverEU per la costruzione di un’identità europea: un’indagine tra gli studenti dell’Università di Padova

LUNARDON, VALENTINA
2023/2024

Abstract

This thesis aims to explore the role of the DiscoverEU project in the construction of a European identity through an empirical investigation based on interviews with students at the University of Padua. The perceptions of those who participated in DiscoverEU were examined, with a focus on the effect of the transnational trip on their understanding of the European Union and their own identity in it, with the desire to provide insights into the promotion of active and inclusive European citizenship. Beginning in the first chapter with a general framing of the theme of identity and travel as a training device, we move on to the second one, in which Interrail and the DiscoverEU project are seen as tools for the construction of European identity. To conclude, the third chapter will present the results of the research conducted among students at the University of Padua, highlighting possible connections between participation in DiscoverEU and perceptions of European identity.
2023
The DiscoverEU project on the construction of an European identity: a survey among the students of the University of Padua
Questa tesi si propone di esplorare il ruolo del progetto DiscoverEU nella costruzione di un'identità europea, attraverso un'indagine empirica basata su interviste agli studenti dell'Università di Padova. Sono state esaminate le percezioni di coloro che hanno partecipato a DiscoverEU, con particolare attenzione all'effetto del viaggio transnazionale sulla comprensione dell'Unione Europea e della propria identità in essa, con il desiderio di fornire spunti per la promozione di una cittadinanza europea attiva e inclusiva. Partendo dal primo capitolo con un inquadramento generale del tema dell'identità e del viaggio come dispositivo di formazione, si passa al secondo in cui l'Interrail e il progetto DiscoverEU sono visti come strumenti per la costruzione dell'identità europea. Per concludere, nel terzo capitolo verranno presentati i risultati dell'indagine condotta tra gli studenti dell'Università di Padova, mettendo in luce le possibili connessioni tra la partecipazione a DiscoverEU e la percezione dell'identità europea.
DiscoverEU
Identità europea
Viaggio
Percezione studenti
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Lunardon_Valentina.pdf

accesso riservato

Dimensione 849.34 kB
Formato Adobe PDF
849.34 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/68092