Gina Pane is one of the most important exponents of the Body Art movement, famous for her "actions." This thesis begins with an analysis of her creative process, and then shifts the focus to the concrete staging of actions from 1971 to 1975, in the period she calls the "sociological body," as it is related to society. In the first chapter the focus is on the modes of organization that precede the staging of an action, an essential part of Gina Pane's work. In the second chapter, some prominent actions of her artistic production, which best express her creative thinking, are analyzed in concrete terms. The thesis concludes with a study of her poetics, focusing more on her concept of body and wound, thus arriving at a general understanding of this artistic period.
Gina Pane è una delle più importanti esponenti della corrente artistica della Body Art, famosa per le sue "azioni". Questa tesi parte dall'analisi del suo processo creativo, per poi spostare l'attenzione sulla messa in scena concreta delle azioni che vanno dal 1971 al 1975, nel periodo che ella chiama “corpo sociologico”, in quanto messo in relazione con la società. Nel primo capitolo l’attenzione viene posta sulle modalità di organizzazione che precedono la messa in scena di un’azione, una parte essenziale per il lavoro di Gina Pane. Nel secondo capitolo vengono analizzate nel concreto alcune azioni di spicco della sua produzione artistica, che esprimono al meglio il suo pensiero creativo. La tesi si conclude con uno studio sulla sua poetica, concentrato maggiormente sulla sua concezione di corpo e di ferita, arrivando così ad una comprensione generale di questo periodo artistico.
È per amore vostro: l'altro. Il corpo sociale di Gina Pane
MONTE, VIOLA
2023/2024
Abstract
Gina Pane is one of the most important exponents of the Body Art movement, famous for her "actions." This thesis begins with an analysis of her creative process, and then shifts the focus to the concrete staging of actions from 1971 to 1975, in the period she calls the "sociological body," as it is related to society. In the first chapter the focus is on the modes of organization that precede the staging of an action, an essential part of Gina Pane's work. In the second chapter, some prominent actions of her artistic production, which best express her creative thinking, are analyzed in concrete terms. The thesis concludes with a study of her poetics, focusing more on her concept of body and wound, thus arriving at a general understanding of this artistic period.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Monte_Viola.pdf
accesso aperto
Dimensione
23.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
23.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/68096