The following thesis represents the conclusion of an academic course of study, during which issues related to the application of statistics in economics and business have been addressed and deepened. It will be demonstrated, also thanks to the activities carried out during an internship experience and the presentation and explanation of the various analyses carried out in these two working months, how statistics can improve company performance. Through the study of concrete cases and the analysis of real data, it will be demonstrated how statistics can be an added value for companies, contributing to their success and competitiveness in the market. The business context will be analyzed and the statistical tools and methodologies used in the studies carried out during the internship will be described. Specifically, some statistical methodologies, specialized in business management, which have been used during the drafting of this paper, will be explored. First of all, an analysis will be made on which are the most profitable sales sectors for the company and which are the most and least sold brands by it. In fact, there is an important difference in the quantity of goods sold between the various brands, and the company wondered if it is reasonable to continue to sell even the less profitable ones, or if their cost is excessively high. To understand this, several analyses were carried out, including a preliminary descriptive analysis and a sales study for each region and product category. Analyzing the dataset provided by the company, it is also possible to see that the quantity of goods sold and then returned by the customer is high. The company, therefore, is interested in understanding whether this problem is due to incorrect company management or external causes that cannot be controlled. This problem was analyzed through the calculation of the correlation, between quantity of goods sold and return, and the analysis of variance. Finally, the question arises as to how the economic situation of the company will evolve if internal conditions remain unchanged over time, and thanks to an analysis of the forecasts carried out with the Holt-Winters method, it can be observed that the different subsidiaries will have different economic evolutions. At the end of this paper, the results of the analyses carried out will be presented, concluding with a discussion of the practical implications and recommendations useful to the company. With this thesis we want to highlight, in summary, that statistics is not only an academic discipline but a fundamental resource in the entrepreneurial universe to be able to face the daily challenges of business management, and not only that, but a data-based approach will lead to entrepreneurial success.

La seguente tesi rappresenta la conclusione di un percorso di studi accademico, durante il quale sono state affrontate e approfondite tematiche relative all'applicazione della statistica in ambito economico e aziendale. Verrà dimostrato, anche grazie alle attività svolte durante un'esperienza di tirocinio e alla presentazione e spiegazione delle varie analisi svolte in questi due mesi lavorativi, come la statistica possa migliorare le performance aziendali. Attraverso lo studio di casi concreti e l’analisi di dati reali, verrà dimostrato come la statistica possa essere un valore aggiunto per le imprese, contribuendo al loro successo e alla loro competitività nel mercato. Si analizzerà il contesto aziendale e verranno descritti gli strumenti e le metodologie statistiche utilizzate negli studi effettuati durante il tirocinio. Nello specifico verranno approfondite alcune metodologie statistiche, specializzate nella gestione aziendale, che sono state utilizzate durante la stesura di questo elaborato. Per prima cosa verrà fatta un'analisi su quali i settori di vendita più redditizi per l'azienda e su quali sono le marche più e meno vendute da essa. È evidente, infatti, un importante differenza nella quantità di merce venduta tra le varie marche, e l'azienda si è chiesta se sia ragionevole continuare a vendere anche quelle meno redditizie, oppure se il loro costo sia eccessivamente elevato. Per capirlo sono state svolte diverse analisi tra cui un'analisi descrittiva preliminare e uno studio delle vendite per ogni regione e categoria merceologica. Analizzando il dataset fornito dall'azienda è possibile notare anche che il quantitativo di merce venduta e poi resa dal cliente è elevata. L'impresa, perciò, è interessata a capire se questa problematica sia dovuta alla scorretta gestione aziendale o da cause esterne non controllabili. Questa problematica è stata analizzata attraverso il calcolo della correlazione, tra quantità di merce venduta e resa, e l'analisi della varianza. Ci si chiede, infine, come evolverà la situazione economica dell'impresa se le condizioni interne resteranno invariate nel tempo, e grazie ad un'analisi delle previsioni svolta con il metodo di Holt-Winters, si può osservare che le diverse filiali avranno evoluzioni economiche differenti. Alla conclusione di questo elaborato verranno quindi presentati i risultati delle analisi svolte, concludendo con una discussione delle implicazioni pratiche e delle raccomandazioni utili all’impresa. Con questa tesi si vuole evidenziare, in sintesi, che la statistica non è solo una disciplina accademica ma una risorsa fondamentale nell’universo imprenditoriale per riuscire ad affrontare le sfide quotidiane della gestione aziendale, e non solo, ma un approccio basato sui dati porterà al successo imprenditoriale.

La statistica come chiave per il successo aziendale: un'analisi presso Stahlgruber-BM Srl

VECCHIATO, ANNA
2023/2024

Abstract

The following thesis represents the conclusion of an academic course of study, during which issues related to the application of statistics in economics and business have been addressed and deepened. It will be demonstrated, also thanks to the activities carried out during an internship experience and the presentation and explanation of the various analyses carried out in these two working months, how statistics can improve company performance. Through the study of concrete cases and the analysis of real data, it will be demonstrated how statistics can be an added value for companies, contributing to their success and competitiveness in the market. The business context will be analyzed and the statistical tools and methodologies used in the studies carried out during the internship will be described. Specifically, some statistical methodologies, specialized in business management, which have been used during the drafting of this paper, will be explored. First of all, an analysis will be made on which are the most profitable sales sectors for the company and which are the most and least sold brands by it. In fact, there is an important difference in the quantity of goods sold between the various brands, and the company wondered if it is reasonable to continue to sell even the less profitable ones, or if their cost is excessively high. To understand this, several analyses were carried out, including a preliminary descriptive analysis and a sales study for each region and product category. Analyzing the dataset provided by the company, it is also possible to see that the quantity of goods sold and then returned by the customer is high. The company, therefore, is interested in understanding whether this problem is due to incorrect company management or external causes that cannot be controlled. This problem was analyzed through the calculation of the correlation, between quantity of goods sold and return, and the analysis of variance. Finally, the question arises as to how the economic situation of the company will evolve if internal conditions remain unchanged over time, and thanks to an analysis of the forecasts carried out with the Holt-Winters method, it can be observed that the different subsidiaries will have different economic evolutions. At the end of this paper, the results of the analyses carried out will be presented, concluding with a discussion of the practical implications and recommendations useful to the company. With this thesis we want to highlight, in summary, that statistics is not only an academic discipline but a fundamental resource in the entrepreneurial universe to be able to face the daily challenges of business management, and not only that, but a data-based approach will lead to entrepreneurial success.
2023
Statistics as the key to business success: an analysis at Stahlgruber-BM Srl
La seguente tesi rappresenta la conclusione di un percorso di studi accademico, durante il quale sono state affrontate e approfondite tematiche relative all'applicazione della statistica in ambito economico e aziendale. Verrà dimostrato, anche grazie alle attività svolte durante un'esperienza di tirocinio e alla presentazione e spiegazione delle varie analisi svolte in questi due mesi lavorativi, come la statistica possa migliorare le performance aziendali. Attraverso lo studio di casi concreti e l’analisi di dati reali, verrà dimostrato come la statistica possa essere un valore aggiunto per le imprese, contribuendo al loro successo e alla loro competitività nel mercato. Si analizzerà il contesto aziendale e verranno descritti gli strumenti e le metodologie statistiche utilizzate negli studi effettuati durante il tirocinio. Nello specifico verranno approfondite alcune metodologie statistiche, specializzate nella gestione aziendale, che sono state utilizzate durante la stesura di questo elaborato. Per prima cosa verrà fatta un'analisi su quali i settori di vendita più redditizi per l'azienda e su quali sono le marche più e meno vendute da essa. È evidente, infatti, un importante differenza nella quantità di merce venduta tra le varie marche, e l'azienda si è chiesta se sia ragionevole continuare a vendere anche quelle meno redditizie, oppure se il loro costo sia eccessivamente elevato. Per capirlo sono state svolte diverse analisi tra cui un'analisi descrittiva preliminare e uno studio delle vendite per ogni regione e categoria merceologica. Analizzando il dataset fornito dall'azienda è possibile notare anche che il quantitativo di merce venduta e poi resa dal cliente è elevata. L'impresa, perciò, è interessata a capire se questa problematica sia dovuta alla scorretta gestione aziendale o da cause esterne non controllabili. Questa problematica è stata analizzata attraverso il calcolo della correlazione, tra quantità di merce venduta e resa, e l'analisi della varianza. Ci si chiede, infine, come evolverà la situazione economica dell'impresa se le condizioni interne resteranno invariate nel tempo, e grazie ad un'analisi delle previsioni svolta con il metodo di Holt-Winters, si può osservare che le diverse filiali avranno evoluzioni economiche differenti. Alla conclusione di questo elaborato verranno quindi presentati i risultati delle analisi svolte, concludendo con una discussione delle implicazioni pratiche e delle raccomandazioni utili all’impresa. Con questa tesi si vuole evidenziare, in sintesi, che la statistica non è solo una disciplina accademica ma una risorsa fondamentale nell’universo imprenditoriale per riuscire ad affrontare le sfide quotidiane della gestione aziendale, e non solo, ma un approccio basato sui dati porterà al successo imprenditoriale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/68560