Sex education plays a crucial role in the lives of young people, providing with accurate, realistic, and non-judgmental information about sex, essential for fostering a conscious and fulfilling sexuality. However, in Italy, neither schools nor Consultori Familiari serve as comprehensive and adequate venues for teenage sexual education. This research aims to explor the sexual socialization of adolescents between the ages of 16 and 19 in Italy. To achieve this, 28 secondary school students, both girls and boys, were interviewed. Utilizing Thematic Analysis, the study delves into how adolescents access information about sexuality, both offline and online, and examines their preferences regarding sexual education instruction. In conclusion, young people's opinions regarding the use of social media as platforms to promote sexual education initiatives has been explored.
L'educazione sessuale svolge un ruolo fondamentale nella vita dei giovani, fornendo loro informazioni accurate, realistiche e prive di giudizi sul sesso; queste sono uno strumento cruciale per vivere una sessualità consapevole e soddisfacente. Tuttavia, in Italia sia la scuola sia i Consultori Familiari non rappresentano un luogo in cui ricevere un’educazione sessuale completa e adeguata ai bisogni dei teenager. La presente ricerca ha come obiettivo principale indagare in che modo gli adolescenti tra i 16 e i 19 anni si socializzano alla sessualità. A tal fine, sono stati intervistati 28 ragazze e ragazzi che frequentano le scuole secondarie di secondo grado. Attraverso un’analisi tematica delle interviste, è stato approfondito il modo in cui gli adolescenti si informano sia offline sia online sulla sessualità e le loro preferenze riguardo l’insegnamento dell’educazione sessuale. In conclusione, è stata esplorata l’opinione dei giovani sull’uso dei social media come piattaforme per promuovere iniziative di educazione sessuale.
Alla ricerca di risposte: un’analisi qualitativa sulla socializzazione alla sessualità degli adolescenti in Italia tra offline e online
LOVASCIO, CHIARA
2023/2024
Abstract
Sex education plays a crucial role in the lives of young people, providing with accurate, realistic, and non-judgmental information about sex, essential for fostering a conscious and fulfilling sexuality. However, in Italy, neither schools nor Consultori Familiari serve as comprehensive and adequate venues for teenage sexual education. This research aims to explor the sexual socialization of adolescents between the ages of 16 and 19 in Italy. To achieve this, 28 secondary school students, both girls and boys, were interviewed. Utilizing Thematic Analysis, the study delves into how adolescents access information about sexuality, both offline and online, and examines their preferences regarding sexual education instruction. In conclusion, young people's opinions regarding the use of social media as platforms to promote sexual education initiatives has been explored.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lovascio_Chiara.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.2 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/68712