How important is to tell stories? The goal of this thesis is to examine in depth the role of storytelling in the process of brand communication, and its core is a research on the Air Jordan brand. After a first theoretical section dedicated to storytelling's main techniques and evolution across the years, the thesis has its core in the Jordan Brand, analyzing a series of commercials from its birth in 1985 to present day. We'll focus especially on the changes during forty years, describing, in the conclusion, the impact on the brand, sport sponsorships and pop culture as a whole. Air Jordan is probably the textbook example of personal branding, and one of the very first examples of a signature shoe for a player: creating what today is an empire, around one of the most famous sportsmen in history, has been possible also thanks to an effective and masterful storytelling, which made Jordan and Michael Jordan what they are today. This is the reason why it's a process which deserves an in-depth analysis, using a pillar of modern communication as storytelling is.
Quanto è importante saper raccontare? L'elaborato si pone come obiettivo approfondire la funzione dello storytelling nel processo di comunicazione del brand, ponendo come nucleo esemplificativo la ricerca sul marchio Air Jordan. Nella fattispecie, dopo una prima sezione dedicata ad una panoramica teorica, le principali tecniche e l'evoluzione dello storytelling nel corso degli anni, il focus si sposta sul marchio Jordan, con un'analisi di una serie di spot pubblicitari dalla sua nascita nel 1985 fino all'attualità, soffermandosi in particolare sui cambiamenti occorsi in quarant'anni e concludendo con un'ultima parte dedicata all'impatto sulla cultura pop stessa e sul mondo sportivo a 360°. Air Jordan è probabilmente il caso per antonomasia di personal branding, nonché tra i primissimi esempi di creazione di una linea dedicata ad un singolo giocatore: la creazione di quello che oggi è un impero, attorno a uno degli sportivi più famosi della storia, è stata possibile anche grazie ad un racconto efficace e magistrale, che ha contribuito a fare della Jordan e di Michael Jordan ciò che sono oggi. Per questo motivo è un processo che merita un'approfondita analisi, inserita in un elemento fondamentale della comunicazione moderna come lo storytelling.
Il ruolo dello storytelling nella comunicazione del brand: il caso Air Jordan
VERGARI, ANDREA
2023/2024
Abstract
How important is to tell stories? The goal of this thesis is to examine in depth the role of storytelling in the process of brand communication, and its core is a research on the Air Jordan brand. After a first theoretical section dedicated to storytelling's main techniques and evolution across the years, the thesis has its core in the Jordan Brand, analyzing a series of commercials from its birth in 1985 to present day. We'll focus especially on the changes during forty years, describing, in the conclusion, the impact on the brand, sport sponsorships and pop culture as a whole. Air Jordan is probably the textbook example of personal branding, and one of the very first examples of a signature shoe for a player: creating what today is an empire, around one of the most famous sportsmen in history, has been possible also thanks to an effective and masterful storytelling, which made Jordan and Michael Jordan what they are today. This is the reason why it's a process which deserves an in-depth analysis, using a pillar of modern communication as storytelling is.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/68794