Despite an ethical awakening, a significant gender difference remains entrenched in our society. This tendency can be studied according to different orientations. Anthropological philosophy, sociology or social psychology are interested in it. The latter perspective contributes to the question by developing Tajfel's discourse on social identity, a thesis that has its theoretical framework in categorisation, which is involved in the process of self-stereotyping, the transfer of group characteristics to the self. Self-stereotyping can arise from explicit dynamics, but it can also be driven by an implicit, unconscious matrix. The automaticity of this process becomes even more apparent when the element of group status comes into play. It has a crucial role in the categorisation process and therefore in self-stereotyping, as it appears to be more influential in low status social groups. This is the case with minorities, which includes being a woman, since masculinity is seen as the basic, default value, and therefore what falls outside this set is understood in a minority sense. This thesis aims to show the functions of the process of self-stereotyping by placing it in the context of gender, with particular interest in analysing the implicit and explicit attitudes of this mechanism, taking group status as one of the main variables to explain this social phenomenon. In the first chapter, a comparison is made with what has already been pointed out in the scientific literature on self-stereotyping and its implicit nature. The second chapter then introduces the topic of group status by linking it to those social categories in which it is very precarious and pessimistic. This includes the female gender, which is considered to be a minority. In fact, it will be shown how women appropriate certain characteristics of the group to which they belong, attributing them to their personal selves and highlighting the functions of this operation. Finally, after analysing how self-stereotyping operates in the female gender, I will begin a reflection with a view to proposing possible future continuations of the research.
Nonostante un risveglio etico, rimane ancorata nella nostra società una sostanziale differenza di genere. Questa tendenza può essere interrogata secondo diversi orientamenti. Ad essa si interessano la filosofia antropologica, la sociologia o la psicologia sociale. Quest’ultima prospettiva offre il suo contributo alla questione evolvendo il discorso di Tajfel sull’identità sociale, una tesi che possiede il suo baricentro teorico nella categorizzazione, la quale è coinvolta nel processo di autostereotipizzazione ossia traslare delle caratteristiche del gruppo al sé. L’autostereotipizzazione può scaturire da dinamiche esplicite ma può essere mossa da una matrice implicita, incosciente. L’automaticità di questo processo diventa ancor più saliente quando subentra l’elemento dello status di gruppo. Esso svolge un ruolo determinante nel processo di categorizzazione e, perciò, nell’autostereotipizzazione poiché appare più influenzante nei gruppi sociali a basso status. È il caso delle minoranze, tra le quali rientra l’essere donna poiché la mascolinità è considerata come il valore di base, di default, motivo per cui ciò che fuoriesce da questo insieme è inteso in senso minoritario. Questo lavoro ha l’intento di mostrare le funzioni del processo di autostereotipizzazione circoscrivendolo alla questione di genere, con particolare interesse nell’analizzare gli atteggiamenti impliciti ed espliciti di tale meccanismo assumendo lo status di gruppo come una delle variabili principali per spiegare codesto fenomeno sociale. Nel primo capitolo verrà avviato un confronto con quello che la letteratura scientifica ha già sottolineato riguardo l’autostereotipizzazione e della sua indole implicita. Successivamente, nel secondo capitolo, si introdurrà il tema dello status di gruppo collegandolo a quelle categorie sociali in cui è molto precario e pessimistico. In questo contesto rientra anche il genere femminile che è considerato una minoranza. Di fatto verrà esposto come le donne si appropriano di alcune caratteristiche del gruppo di appartenenza attribuendoli al sé personale, sottolineando le funzioni che riveste questa operazione. Infine, dopo aver analizzato come opera l’autostereotipizzazione nel genere femminile, avvierò una riflessione col fine di proporre eventuali proseguimenti futuri nella ricerca.
L'autostereotipizzazione da parte delle donne: la sua funzione all'interno di un gruppo a basso status
CONTI, PIETRO
2023/2024
Abstract
Despite an ethical awakening, a significant gender difference remains entrenched in our society. This tendency can be studied according to different orientations. Anthropological philosophy, sociology or social psychology are interested in it. The latter perspective contributes to the question by developing Tajfel's discourse on social identity, a thesis that has its theoretical framework in categorisation, which is involved in the process of self-stereotyping, the transfer of group characteristics to the self. Self-stereotyping can arise from explicit dynamics, but it can also be driven by an implicit, unconscious matrix. The automaticity of this process becomes even more apparent when the element of group status comes into play. It has a crucial role in the categorisation process and therefore in self-stereotyping, as it appears to be more influential in low status social groups. This is the case with minorities, which includes being a woman, since masculinity is seen as the basic, default value, and therefore what falls outside this set is understood in a minority sense. This thesis aims to show the functions of the process of self-stereotyping by placing it in the context of gender, with particular interest in analysing the implicit and explicit attitudes of this mechanism, taking group status as one of the main variables to explain this social phenomenon. In the first chapter, a comparison is made with what has already been pointed out in the scientific literature on self-stereotyping and its implicit nature. The second chapter then introduces the topic of group status by linking it to those social categories in which it is very precarious and pessimistic. This includes the female gender, which is considered to be a minority. In fact, it will be shown how women appropriate certain characteristics of the group to which they belong, attributing them to their personal selves and highlighting the functions of this operation. Finally, after analysing how self-stereotyping operates in the female gender, I will begin a reflection with a view to proposing possible future continuations of the research.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/69751