That music can evoke emotions is a mystery that man has always tried to understand. Despite the differences between the two constructs, music and emotions have a strong link: without emotions musical pieces would not be created and without emotional experience we would not continue to listen to music. Current debates focus on answering various questions about music and what affects it causes in those who listen to it, but what does it arouse in newborns? By analyzing the current literature, this thesis will focus on what emotions are perceived in music by humans before they are able to speak and understand language. Despite the obvious methodological limitation, behavioral and physiological measures are possible from birth, and to a certain extent even before birth, so some aspects of the arousal of emotions through music can be studied from the early stages of human life. We will therefore discuss the results of the development of emotional responses in two phases of childhood, pre-birth and pre-verbal childhood.

Che la musica possa evocare emozioni è un mistero che l’uomo ha da sempre cercato di comprendere. Nonostante le differenze tra i due costrutti, musica ed emozioni presentano un forte legame: senza emozioni non si creerebbero i pezzi musicali e senza esperienza emotiva non si continuerebbe ad ascoltare musica. I dibattiti attuali si concentrano sul rispondere a diversi quesiti rispetto alla musica e a che affetti provoca in chi la ascolta, ma cosa suscita essa nei neonati? Analizzando la letteratura presente, questa tesi si focalizzerà su quali emozioni vengono percepite nella musica dagli esseri umani prima che siano in grado di parlare e comprendere il linguaggio. Nonostante l’evidente limite metodologico, misure comportamentali e fisiologiche sono possibili fin dalla nascita, ed in una certa misura persino prima della nascita, quindi alcuni aspetti dell'eccitazione delle emozioni attraverso la musica possono essere studiati fin dai primi stadi della vita umana. Si discuteranno, dunque, i risultati dello sviluppo delle risposte emotive in due fasi dell’infanzia, la prenascita e l’infanzia preverbale.

Musica ed emozioni dal feto ai due anni di età

GOBBI, ALESSANDRO
2023/2024

Abstract

That music can evoke emotions is a mystery that man has always tried to understand. Despite the differences between the two constructs, music and emotions have a strong link: without emotions musical pieces would not be created and without emotional experience we would not continue to listen to music. Current debates focus on answering various questions about music and what affects it causes in those who listen to it, but what does it arouse in newborns? By analyzing the current literature, this thesis will focus on what emotions are perceived in music by humans before they are able to speak and understand language. Despite the obvious methodological limitation, behavioral and physiological measures are possible from birth, and to a certain extent even before birth, so some aspects of the arousal of emotions through music can be studied from the early stages of human life. We will therefore discuss the results of the development of emotional responses in two phases of childhood, pre-birth and pre-verbal childhood.
2023
Music and emotions from the fetus to two years of age
Che la musica possa evocare emozioni è un mistero che l’uomo ha da sempre cercato di comprendere. Nonostante le differenze tra i due costrutti, musica ed emozioni presentano un forte legame: senza emozioni non si creerebbero i pezzi musicali e senza esperienza emotiva non si continuerebbe ad ascoltare musica. I dibattiti attuali si concentrano sul rispondere a diversi quesiti rispetto alla musica e a che affetti provoca in chi la ascolta, ma cosa suscita essa nei neonati? Analizzando la letteratura presente, questa tesi si focalizzerà su quali emozioni vengono percepite nella musica dagli esseri umani prima che siano in grado di parlare e comprendere il linguaggio. Nonostante l’evidente limite metodologico, misure comportamentali e fisiologiche sono possibili fin dalla nascita, ed in una certa misura persino prima della nascita, quindi alcuni aspetti dell'eccitazione delle emozioni attraverso la musica possono essere studiati fin dai primi stadi della vita umana. Si discuteranno, dunque, i risultati dello sviluppo delle risposte emotive in due fasi dell’infanzia, la prenascita e l’infanzia preverbale.
Musica
Emozioni
Feto
Neonati
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gobbi_Alessandro.pdf

accesso aperto

Dimensione 280.12 kB
Formato Adobe PDF
280.12 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/69770