The therapeutic relationship is a fundamental element in the success of any psychotherapeutic intervention. In this context, one of the peculiar variables to consider is the influence of the attachment styles of both the patient and the therapist on the quality of their bond. Attachment theory and its evolution provide an essential framework for understanding these complex dynamic processes. The dissertation is divided into three chapters. The first part of the discussion provides a theoretical overview of the characteristics and modalities through which attachment styles develop, both in children and adults. Specifically, the main theoretical contributions of John Bowlby, Mary Ainsworth, and Mary Main are examined to understand how significant emotional bonds impact the emotional and social development of an individual. The second part focuses on the exploration and in-depth analysis of adult attachment styles. Categorical and continuous attachment models, the main assessment measures, and the differentiation between global and relationship-specific attachment styles are investigated. This section offers a detailed understanding of the methodologies used to identify and classify attachment styles in adults, essential for comprehending their impact on the therapeutic relationship. The third part focuses on the role played by attachment styles within the therapist-patient relationship. Considering the clinical relationship as an attachment bond, the hyperactivation and deactivation strategies adopted by patients, the consequences of the complementarity between attachment styles, and their impact on the quality of the therapeutic alliance are examined. This dissertation aims to provide a significant contribution to understanding the role of attachment styles -of both the therapist and the patient- in the therapeutic relationship, and to offer useful suggestions for improving clinical practice. Awareness and mastery of these mechanisms can indeed help therapists develop more targeted and effective interventions, promoting the psychological well-being of patients. “If our early involvements have been problematic, then subsequent relationships can offer second chances, perhaps affording us the potential to love, feel, and reflect with the freedom that flows from secure attachment. Psychotherapy, at its best, provides just such a healing relationship” (Wallin, 2007, p. 1).

La relazione terapeutica rappresenta un elemento fondamentale nel successo di qualsiasi intervento psicoterapeutico. In questo contesto, una delle variabili peculiari da prendere in considerazione è l’influenza degli stili di attaccamento del paziente e del terapeuta sulla qualità del loro legame. La teoria dell’attaccamento e la sua evoluzione forniscono un quadro essenziale per la comprensione di questi complessi processi dinamici. L’elaborato è suddiviso in tre capitoli. Nella prima parte della trattazione viene fornita una panoramica teorica sulle caratteristiche e sulle modalità attraverso cui gli stili di attaccamento si sviluppano, sia nel bambino che nell’adulto. In particolare, vengono esaminati i principali contributi teorici di John Bowlby, Mary Ainsworth e Mary Main al fine di comprendere quanto i legami affettivi significativi impattino sullo sviluppo emotivo e sociale dell’individuo. Nella seconda parte il focus riguarda l’esplorazione e l’analisi approfondita degli stili di attaccamento dell’adulto. Vengono investigati i modelli di attaccamento categorici e continui, le principali misure di valutazione e la differenziazione tra stili di attaccamento globali e specifici della relazione. Questa sezione offre una comprensione dettagliata delle metodologie utilizzate per identificare e classificare gli stili di attaccamento negli adulti, essenziale per comprendere la loro incidenza nella relazione terapeutica. Nella terza parte l’attenzione è rivolta al ruolo giocato dagli stili di attaccamento all'interno della relazione terapeuta-paziente. Considerando il rapporto clinico come un legame di attaccamento, vengono esaminate le strategie di iperattivazione e disattivazione adottate dai pazienti, le conseguenze della complementarità tra stili di attaccamento, e il loro impatto sulla qualità dell’alleanza terapeutica. Il presente elaborato si propone di fornire un contributo significativo alla comprensione del ruolo degli stili di attaccamento - del terapeuta e del paziente - nella relazione terapeutica, e di offrire suggerimenti utili per il miglioramento della pratica clinica. La consapevolezza e la padronanza di questi meccanismi possono infatti aiutare i terapeuti a sviluppare interventi più mirati ed efficaci, promuovendo il benessere psicologico dei pazienti. “Se le nostre prime esperienze sono state problematiche, le relazioni successive possono offrire seconde possibilità, forse dandoci il potenziale per amare, sentire e riflettere con la libertà che scaturisce da un attaccamento sicuro. La psicoterapia, nella sua forma migliore, offre proprio questo tipo di relazione curativa” (Wallin, 2007, p. 1).

L'influenza degli stili di attaccamento sulla relazione terapeutica

CAPPELLI, LISA
2023/2024

Abstract

The therapeutic relationship is a fundamental element in the success of any psychotherapeutic intervention. In this context, one of the peculiar variables to consider is the influence of the attachment styles of both the patient and the therapist on the quality of their bond. Attachment theory and its evolution provide an essential framework for understanding these complex dynamic processes. The dissertation is divided into three chapters. The first part of the discussion provides a theoretical overview of the characteristics and modalities through which attachment styles develop, both in children and adults. Specifically, the main theoretical contributions of John Bowlby, Mary Ainsworth, and Mary Main are examined to understand how significant emotional bonds impact the emotional and social development of an individual. The second part focuses on the exploration and in-depth analysis of adult attachment styles. Categorical and continuous attachment models, the main assessment measures, and the differentiation between global and relationship-specific attachment styles are investigated. This section offers a detailed understanding of the methodologies used to identify and classify attachment styles in adults, essential for comprehending their impact on the therapeutic relationship. The third part focuses on the role played by attachment styles within the therapist-patient relationship. Considering the clinical relationship as an attachment bond, the hyperactivation and deactivation strategies adopted by patients, the consequences of the complementarity between attachment styles, and their impact on the quality of the therapeutic alliance are examined. This dissertation aims to provide a significant contribution to understanding the role of attachment styles -of both the therapist and the patient- in the therapeutic relationship, and to offer useful suggestions for improving clinical practice. Awareness and mastery of these mechanisms can indeed help therapists develop more targeted and effective interventions, promoting the psychological well-being of patients. “If our early involvements have been problematic, then subsequent relationships can offer second chances, perhaps affording us the potential to love, feel, and reflect with the freedom that flows from secure attachment. Psychotherapy, at its best, provides just such a healing relationship” (Wallin, 2007, p. 1).
2023
The influence of attachment styles on the therapeutic relationship
La relazione terapeutica rappresenta un elemento fondamentale nel successo di qualsiasi intervento psicoterapeutico. In questo contesto, una delle variabili peculiari da prendere in considerazione è l’influenza degli stili di attaccamento del paziente e del terapeuta sulla qualità del loro legame. La teoria dell’attaccamento e la sua evoluzione forniscono un quadro essenziale per la comprensione di questi complessi processi dinamici. L’elaborato è suddiviso in tre capitoli. Nella prima parte della trattazione viene fornita una panoramica teorica sulle caratteristiche e sulle modalità attraverso cui gli stili di attaccamento si sviluppano, sia nel bambino che nell’adulto. In particolare, vengono esaminati i principali contributi teorici di John Bowlby, Mary Ainsworth e Mary Main al fine di comprendere quanto i legami affettivi significativi impattino sullo sviluppo emotivo e sociale dell’individuo. Nella seconda parte il focus riguarda l’esplorazione e l’analisi approfondita degli stili di attaccamento dell’adulto. Vengono investigati i modelli di attaccamento categorici e continui, le principali misure di valutazione e la differenziazione tra stili di attaccamento globali e specifici della relazione. Questa sezione offre una comprensione dettagliata delle metodologie utilizzate per identificare e classificare gli stili di attaccamento negli adulti, essenziale per comprendere la loro incidenza nella relazione terapeutica. Nella terza parte l’attenzione è rivolta al ruolo giocato dagli stili di attaccamento all'interno della relazione terapeuta-paziente. Considerando il rapporto clinico come un legame di attaccamento, vengono esaminate le strategie di iperattivazione e disattivazione adottate dai pazienti, le conseguenze della complementarità tra stili di attaccamento, e il loro impatto sulla qualità dell’alleanza terapeutica. Il presente elaborato si propone di fornire un contributo significativo alla comprensione del ruolo degli stili di attaccamento - del terapeuta e del paziente - nella relazione terapeutica, e di offrire suggerimenti utili per il miglioramento della pratica clinica. La consapevolezza e la padronanza di questi meccanismi possono infatti aiutare i terapeuti a sviluppare interventi più mirati ed efficaci, promuovendo il benessere psicologico dei pazienti. “Se le nostre prime esperienze sono state problematiche, le relazioni successive possono offrire seconde possibilità, forse dandoci il potenziale per amare, sentire e riflettere con la libertà che scaturisce da un attaccamento sicuro. La psicoterapia, nella sua forma migliore, offre proprio questo tipo di relazione curativa” (Wallin, 2007, p. 1).
attachment theory
attachment style
working alliance
psychotherapy
therapeutic distance
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cappelli_Lisa.pdf

accesso aperto

Dimensione 971.5 kB
Formato Adobe PDF
971.5 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/69827