Autism Spectrum Disorder (ASD) is a complex neuropsychiatric condition characterized by cognitive, affective, behavioral and social difficulties. Among the various deficits associated with ASD, alterations in attentive mechanisms play a crucial role in determining the cognitive and behavioral profile of such subjects. This thesis explores in depth the role of attention - including sustained attention and selective attention - in the development, daily experience and learning of ASD, in a neuroconstructivist key. Through a critical review of existing scientific literature and the analysis of empirical studies, the research highlights the specific attention dysfunctions in subjects with ASD, in particular in reference to social stimuli. This thesis contributes to a deeper understanding of the role of attention in ASD, suggesting future directions for research, in order to intervene early and improve the quality of life of those involved and their families.
Il Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) è una condizione neuropsichiatrica complessa caratterizzata da difficoltà cognitive, affettive, comportamentali e sociali. Tra i vari deficit associati al ASD, le alterazioni dei meccanismi attentivi rivestono un ruolo cruciale nel determinare il profilo cognitivo e comportamentale di tali soggetti. Questa tesi esplora in profondità il ruolo dell'attenzione - incluse l’attenzione sostenuta e l’attenzione selettiva - nello sviluppo, nell’esperienza quotidiana e nell’apprendimento dell’ASD, in chiave neurocostruttivista. Attraverso una revisione critica della letteratura scientifica esistente e l'analisi di studi empirici, la ricerca mette in evidenza le disfunzioni specifiche dell'attenzione nei soggetti con ASD, in particolare in riferimento agli stimoli sociali. La presente tesi contribuisce a una comprensione più approfondita del ruolo dell'attenzione nel ASD, suggerendo direzioni future per la ricerca, al fine di intervenire precocemente e migliorare la qualità di vita dei soggetti coinvolti e delle loro famiglie.
Il ruolo dell'attenzione nel Disturbo dello Spettro Autistico: una review della letteratura
LO BIANCO, AURORA
2023/2024
Abstract
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a complex neuropsychiatric condition characterized by cognitive, affective, behavioral and social difficulties. Among the various deficits associated with ASD, alterations in attentive mechanisms play a crucial role in determining the cognitive and behavioral profile of such subjects. This thesis explores in depth the role of attention - including sustained attention and selective attention - in the development, daily experience and learning of ASD, in a neuroconstructivist key. Through a critical review of existing scientific literature and the analysis of empirical studies, the research highlights the specific attention dysfunctions in subjects with ASD, in particular in reference to social stimuli. This thesis contributes to a deeper understanding of the role of attention in ASD, suggesting future directions for research, in order to intervene early and improve the quality of life of those involved and their families.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesi Aurora Lo Bianco..pdf
accesso aperto
Dimensione
199.44 kB
Formato
Adobe PDF
|
199.44 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/69896