This paper aims to analyze a discipline both fascinating and complex, neuromarketing, exposing its essence in the simplest and most effective way possible, in order to enable the reader to understand its main aspects and develop thier own opinion about it. Below there are three chapters, each focusing on a specific aspect of the discipline: the first focuses on the theoretical elements that characterize it, such as the origin of the term and the existing neuroscientific techniques. The second chapter is about practical aspects, in fact six different studies are presented, showing to what extent and for what purpose neuromarketing techniques are used. The third and final chapter deals with the implications of the use of such discipline, focusing on academic and practical implications, i.e. the actions that different companies can take to involve a larger number of customers and allow them to live a better experience. Once the above topics are explored, neuromarketing will appear simpler and more understandable, and it will be possible to see how it can be used in a great number of fields, still taking into account its limitations and the need for further research in the future.
Il presente elaborato si propone di analizzare una disciplina tanto affascinante quanto complessa, il neuromarketing, mettendone a nudo l’essenza nel modo più semplice ed efficace possibile, al fine di permettere al lettore di comprenderne gli aspetti principali e di sviluppare una propria opinione a riguardo. Di seguito sono riportati tre capitoli, ognuno dei quali si concentra su un aspetto specifico della disciplina in questione: il primo è focalizzato sugli elementi teorici che la caratterizzano, come ad esempio l’origine del termine e le tecniche neuroscientifiche di cui si avvale. Il secondo capitolo verte sugli aspetti pratici, infatti vengono presentati sei differenti studi che dimostrano in che misura le tecniche di neuromarketing vengono utilizzate e a quale scopo. Il terzo e ultimo capitolo riguarda invece le implicazioni derivanti dall’impiego di tale disciplina, in particolare si concentra sulle implicazioni in ambito accademico e su quelle di tipo applicativo, ovvero sugli interventi che le diverse aziende possono mettere in atto al fine di coinvolgere un maggior numero di clienti e permettere loro di vivere un’esperienza migliore. Una volta approfondite le tematiche di cui sopra, il neuromarketing apparirà più semplice e comprensibile, e sarà possibile notare quanto e come può essere utilizzato in numerosissimi ambiti, sempre tenendo conto dei suoi limiti e della necessità di svolgere ulteriori ricerche in futuro.
Neuromarketing e comportamento dei consumatori: aspetti teorici e ambiti d'intervento
MARINI, ANNA
2023/2024
Abstract
This paper aims to analyze a discipline both fascinating and complex, neuromarketing, exposing its essence in the simplest and most effective way possible, in order to enable the reader to understand its main aspects and develop thier own opinion about it. Below there are three chapters, each focusing on a specific aspect of the discipline: the first focuses on the theoretical elements that characterize it, such as the origin of the term and the existing neuroscientific techniques. The second chapter is about practical aspects, in fact six different studies are presented, showing to what extent and for what purpose neuromarketing techniques are used. The third and final chapter deals with the implications of the use of such discipline, focusing on academic and practical implications, i.e. the actions that different companies can take to involve a larger number of customers and allow them to live a better experience. Once the above topics are explored, neuromarketing will appear simpler and more understandable, and it will be possible to see how it can be used in a great number of fields, still taking into account its limitations and the need for further research in the future.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/70000