This thesis focuses on how puppets and all of their gestures have influenced the way of acting of some actors, such as Totò. Starting from the beginning, the subject matter is the Puppet theatre and their main characters. Later, the attention is shifted to the famous actor Totò: here is mentioned his life, the encounter with the theatre and, more specifically, with his mentor, the comedian Gustavo De Marco, and, finally, the passage to the cinema. A crucial part of the thesis is the analysis of the movements, gestures and the facial expressions of Totò on the big screen, in which he used to reproduce theatrical perfomances already widely known and inspired by Gustavo De Marco's shows. Finally, the final section explores the connection between Totò and De Marco and, secondly, the analogies with Charlie Chaplin's American Charlot.
La tesi verte sulle modalità in cui le marionette hanno influenzato ed ispirato il modo di recitare di alcuni attori, come il celebre Totò, che appartengono sia al mondo del teatro che a quello cinematografico. Partendo dal principio, l'elaborato si concentra inizialmente sul Teatro di figura e sui suoi protagonisti principali, quali le marionette ed i burattini. Successivamente, l'attenzione viene spostata su Antonio de Curtis alias Totò, comico molto noto e famoso che ha accolto in sé la "marionettizzazione", ossia l'appropriarsi delle movenze e delle espressioni da marionetta durante uno spettacolo. In questa parte viene menzionata la vita dell'attore, il contatto con il teatro e, più nello specifico, con Gustavo De Marco, noto macchiettista e mentore di Totò, e, infine, il passaggio al cinema. Una parte fondamentale della tesi è l'analisi dei movimenti, dei gesti e della mimica facciale di Totò sul grande schermo, sul quale venivano riprodotti sketch già conosciuti dal pubblico ed ispirati a quelli di De Marco. La parte finale esplora invece la figura di De Marco, la sua carriera ed il rapporto con Totò e, in secondo luogo, le analogie con lo Charlot americano di Charlie Chaplin.
Totò e la Marionetta: la marionettizzazione dell'attore
GENNARELLI, GIULIA
2023/2024
Abstract
This thesis focuses on how puppets and all of their gestures have influenced the way of acting of some actors, such as Totò. Starting from the beginning, the subject matter is the Puppet theatre and their main characters. Later, the attention is shifted to the famous actor Totò: here is mentioned his life, the encounter with the theatre and, more specifically, with his mentor, the comedian Gustavo De Marco, and, finally, the passage to the cinema. A crucial part of the thesis is the analysis of the movements, gestures and the facial expressions of Totò on the big screen, in which he used to reproduce theatrical perfomances already widely known and inspired by Gustavo De Marco's shows. Finally, the final section explores the connection between Totò and De Marco and, secondly, the analogies with Charlie Chaplin's American Charlot.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gennarelli_Giulia.pdf
accesso riservato
Dimensione
4.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.9 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/70165