The figured discs from Montebelluna, Ponzano Veneto and Musile di Piave, all sharing the same iconography, a clavigerous female figure accompanied by animals, in the case of the "prototype" specimen Montebelluna I, and vegetal elements, represent a unicum in the Venetian iconographic panorama. According to the interpretative proposals of many scholars, these are votive discs depicting a claviger goddess, identified as a "Lady of the animals" or a "Lady of nature", a "Great Mother". In this essay they will be broken down and analyzed, from an iconographic point of view, in all their parts, without making references either to their votive function or to religion.
I dischi figurati da Montebelluna, Ponzano Veneto e Musile di Piave, tutti accomunati dalla medesima iconografia, una figura femminile clavigera accompagnata da animali, nel caso dell’esemplare “prototipo” Montebelluna I, ed elementi vegetali, rappresentano un unicum nel panorama iconografico veneto. Secondo le proposte interpretative di molti studiosi si tratta di dischi votivi raffiguranti una dea clavigera, identificata come una “Signora degli animali” o una “Signora della natura”, una “Grande Madre”. In questo elaborato verranno scomposti e analizzati, dal punto di vista iconografico, in tutte le loro parti, senza operare riferimenti nè alla loro funzione votiva nè alla religione.
Studio iconografico dei dischi figurati di Montebelluna, Musile di Piave e Ponzano Veneto
ORTONE, NICOLE
2023/2024
Abstract
The figured discs from Montebelluna, Ponzano Veneto and Musile di Piave, all sharing the same iconography, a clavigerous female figure accompanied by animals, in the case of the "prototype" specimen Montebelluna I, and vegetal elements, represent a unicum in the Venetian iconographic panorama. According to the interpretative proposals of many scholars, these are votive discs depicting a claviger goddess, identified as a "Lady of the animals" or a "Lady of nature", a "Great Mother". In this essay they will be broken down and analyzed, from an iconographic point of view, in all their parts, without making references either to their votive function or to religion.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/70168