This thesis aims to conduct a systematic search on existing scientific literature te (a research tool with the aim of summarizing data from articles), providing a complete picture of the most recent and used methodologies in the calibration of sensors, with a particular focus on robots and moving vehicles. Technical performance of the sensors that are commonly used in vehicles autonomous such as cameras, LIDAR and RADAR, will then be examined, analyzing their different operating conditions. The main calibration categories and technologies available for calibration will then be considered for multi-sensor calibration. The thesis will first highlight some of the most current challenges, and then analyze possible future research directions for autonomous driving systems.
Questa tesi si propone di condurre una ricerca sistematica sulla letteratura scientifica esisten te (ovvero uno strumento di ricerca con l’obbietivo di riassumere dati provenienti da articoli), fornendo un quadro completo delle metodologie più recenti e utilizzate nella calibrazione dei sensori, con un focus particolare su robot e veicoli in movimento. Verranno quindi esaminate le capacità e le prestazioni tecniche dei sensori che vengono comunemente impiegati nei veicoli autonomi, come telecamere, LIDAR e RADAR, analizzandone le diverse condizioni operative. Verranno poi considerate le principali categorie di calibrazione e le tecnologie disponibili per la calibrazione multi-sensore. La tesi evidenzierà dapprima alcune delle sfide più attuali, per poi analizzare le possibili direzioni di ricerca futura per i sistemi di guida autonoma.
Ricerca sistematica dei metodi di calibrazione multi-sensore per robot mobili
SCANTAMBURLO, MATTIA
2023/2024
Abstract
This thesis aims to conduct a systematic search on existing scientific literature te (a research tool with the aim of summarizing data from articles), providing a complete picture of the most recent and used methodologies in the calibration of sensors, with a particular focus on robots and moving vehicles. Technical performance of the sensors that are commonly used in vehicles autonomous such as cameras, LIDAR and RADAR, will then be examined, analyzing their different operating conditions. The main calibration categories and technologies available for calibration will then be considered for multi-sensor calibration. The thesis will first highlight some of the most current challenges, and then analyze possible future research directions for autonomous driving systems.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/71312