The profession of orthoptist-assistant in ophthalmology has undergone significant transformations in recent years: its rehabilitative nature now intertwines with technical-diagnostic aspects, both heavily influenced by technological progress. The content of healthcare degree programs, including those for orthoptists, is defined by national and regional regulations, as well as university policies. The National Conference of Healthcare Degree Programs (CLPS) has highlighted the need to revise the minimum structural requirements and educational offerings to ensure quality and sustainability due to the lack of uniformity in educational programs, particularly evident in the orthoptist profession. The aim of this study is to verify and quantify the uniformity of the educational offerings in Orthoptics and Ophthalmologic Assistance degree programs at the national level by analyzing the websites of the 19 universities that offer this program. A database was created to compare course objectives and individual subjects, followed by an analysis of the obtained data. The results show uniformity in traditional areas of orthoptics but divergences in more recently introduced topics, including surgical activities. To improve education, it is necessary to emphasize the new areas addressed by healthcare professions over time and develop tools to monitor and update the educational offerings.

La professione di ortottista-assistente in oftalmologia ha subito notevoli trasformazioni negli ultimi anni: la natura riabilitativa si intreccia con quella tecnico-diagnostica ed entrambe sono influenzate dal progresso tecnologico. I contenuti dei corsi di laurea delle professioni sanitarie, inclusa quella di ortottista, sono definiti da normative nazionali e regionali, oltre che dai regolamenti universitari. La Conferenza Nazionale dei Corsi di Laurea delle Professioni Sanitarie (CLPS) ha evidenziato la necessità di una revisione dei requisiti minimi strutturali e dell’offerta formativa per garantire qualità e sostenibilità, a causa della scarsa omogeneità delle offerte formative, particolarmente evidente nella professione di ortottista. L'obiettivo di questo studio è verificare e quantificare l'omogeneità delle offerte formative dei Cosi di Laurea in Ortottica e Assistenza Oftalmologica a livello nazionale, analizzando le pagine web delle 19 università che offrono questo percorso. È stato creato un database per confrontare gli obiettivi del corso e i singoli insegnamenti, seguita da un'analisi dei dati così ottenuti. I risultati mostrano un’omogeneità negli ambiti tradizionali propri dell'ortottica, ma divergenze nelle tematiche di più recente introduzione, tra cui l’attività in sala operatoria. Per migliorare la formazione, è necessario dare rilievo ai nuovi ambiti che vengono ad essere affrontati dalle professioni sanitarie nel corso del tempo e sviluppare strumenti per monitorare e aggiornare le offerte formative.

Analisi del livello di omogeneità delle offerte formative per il Corso di Laurea in Ortottica e assistenza oftalmologica nelle Università italiane: stato attuale e prospettive future

SABATINI, CHIARA
2023/2024

Abstract

The profession of orthoptist-assistant in ophthalmology has undergone significant transformations in recent years: its rehabilitative nature now intertwines with technical-diagnostic aspects, both heavily influenced by technological progress. The content of healthcare degree programs, including those for orthoptists, is defined by national and regional regulations, as well as university policies. The National Conference of Healthcare Degree Programs (CLPS) has highlighted the need to revise the minimum structural requirements and educational offerings to ensure quality and sustainability due to the lack of uniformity in educational programs, particularly evident in the orthoptist profession. The aim of this study is to verify and quantify the uniformity of the educational offerings in Orthoptics and Ophthalmologic Assistance degree programs at the national level by analyzing the websites of the 19 universities that offer this program. A database was created to compare course objectives and individual subjects, followed by an analysis of the obtained data. The results show uniformity in traditional areas of orthoptics but divergences in more recently introduced topics, including surgical activities. To improve education, it is necessary to emphasize the new areas addressed by healthcare professions over time and develop tools to monitor and update the educational offerings.
2023
Analysis of the homogeneity of educational programs for the Degree in Orthoptics and Ophthalmologic Assistance in Italian Universities: current status and future prospects
La professione di ortottista-assistente in oftalmologia ha subito notevoli trasformazioni negli ultimi anni: la natura riabilitativa si intreccia con quella tecnico-diagnostica ed entrambe sono influenzate dal progresso tecnologico. I contenuti dei corsi di laurea delle professioni sanitarie, inclusa quella di ortottista, sono definiti da normative nazionali e regionali, oltre che dai regolamenti universitari. La Conferenza Nazionale dei Corsi di Laurea delle Professioni Sanitarie (CLPS) ha evidenziato la necessità di una revisione dei requisiti minimi strutturali e dell’offerta formativa per garantire qualità e sostenibilità, a causa della scarsa omogeneità delle offerte formative, particolarmente evidente nella professione di ortottista. L'obiettivo di questo studio è verificare e quantificare l'omogeneità delle offerte formative dei Cosi di Laurea in Ortottica e Assistenza Oftalmologica a livello nazionale, analizzando le pagine web delle 19 università che offrono questo percorso. È stato creato un database per confrontare gli obiettivi del corso e i singoli insegnamenti, seguita da un'analisi dei dati così ottenuti. I risultati mostrano un’omogeneità negli ambiti tradizionali propri dell'ortottica, ma divergenze nelle tematiche di più recente introduzione, tra cui l’attività in sala operatoria. Per migliorare la formazione, è necessario dare rilievo ai nuovi ambiti che vengono ad essere affrontati dalle professioni sanitarie nel corso del tempo e sviluppare strumenti per monitorare e aggiornare le offerte formative.
ortottica
offerta formativa
omogeneità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi-Sabatini-Chiara_AA 2023-2024.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.61 MB
Formato Adobe PDF
1.61 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/71594