In an era dominated by technology and digital interconnectedness, our identity and actions increasingly extend beyond the boundaries of the real world, finding expression in virtual worlds through digital avatars. This thesis aims to analyse the complex interaction between physical activity and self-representation through avatars in virtual contexts. Through compilative research, the work focuses on understanding the behavioural patterns, motivations and psychological and emotional impacts of avatar-mediated physical activity; during this, the gamification and incentive mechanisms used to promote physical exercise through virtual participation will be explored. The results will contribute to a greater awareness of the complexity of the relationship between the real and virtual worlds.
In un'epoca dominata dalla tecnologia e dall'interconnessione digitale, la nostra identità e le nostre azioni si estendono sempre più oltre i confini del mondo reale, trovando espressione nei mondi virtuali attraverso gli avatar digitali. Questa tesi si propone di analizzare la complessa interazione tra l'attività fisica e la rappresentazione di Sé mediante avatar nei contesti virtuali. Attraverso una ricerca compilativa il cui lavoro si concentra sulla comprensione dei modelli comportamentali, delle motivazioni e degli impatti psicologici e fisici ed emotivi derivanti dall'attività fisica mediata dagli avatar; durante questa verranno esplorati i meccanismi di gamification e di incentivazione utilizzati per promuovere l'esercizio fisico attraverso la partecipazione virtuale. I risultati contribuiranno ad una maggiore consapevolezza della complessità della relazione tra il mondo reale e quello virtuale.
Dal reale al virtuale: un' esplorazione compilativa della relazione tra attività fisica e avatar
CAPPELLOZZA, GIOVANNI
2023/2024
Abstract
In an era dominated by technology and digital interconnectedness, our identity and actions increasingly extend beyond the boundaries of the real world, finding expression in virtual worlds through digital avatars. This thesis aims to analyse the complex interaction between physical activity and self-representation through avatars in virtual contexts. Through compilative research, the work focuses on understanding the behavioural patterns, motivations and psychological and emotional impacts of avatar-mediated physical activity; during this, the gamification and incentive mechanisms used to promote physical exercise through virtual participation will be explored. The results will contribute to a greater awareness of the complexity of the relationship between the real and virtual worlds.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/71845