The purpose of the following research was to compare and evaluate the fundamental movement skills of two primary school classes using the Test of Gross Motor Development-3, in order to identify any developmental differences depending on the physical activity proposed, and also to assess the improvement of these skills after completing a structured 10-week motor program. Thirty-one children (18 boys, 13 girls, aged between 6 and 7 years) from two second-grade classes of a primary school in the Veneto region participated in the study. Both classes underwent an initial 2-week evaluation of fundamental movement skills using the TGMD-3 test. One of the two classes then followed a supervised training program, while the second was considered as a control group. Through the analysis of the 2X2 repeated measures ANOVA data, an improvement was observed in the group subjected to the intervention program, particularly for some of the test items, with a significant interaction for the tests that included hitting a ball with a tennis racket (p=0.04), dribbling with a basketball (p=0.02), and underhand throwing a ball (p=0.01). In conclusion, it can be stated that the promotion of structured motor activity by physical activity experts can lead to a higher improvement in all fundamental movement skills, although some of them require a longer time to show a more pronounced adaptation.
Lo scopo della seguente ricerca è stato quello di porre a confronto e valutare le abilità fondamentali di movimento di due classi di scuola primaria attraverso il Test of Gross Motor Development-3, al fine di identificare eventuali differenze di sviluppo a seconda dell’attività fisica proposta, valutando inoltre il miglioramento di queste ultime dopo aver eseguito un programma motorio strutturato di 10 settimane. Trentuno bambini (18 maschi,13 femmine, di età compresa tra i 6 e i 7 anni) appartenenti a due classi seconde di una scuola primaria del territorio veneto hanno partecipato allo studio. Entrambe le classi sono state sottoposte ad una valutazione iniziale, della durata di 2 settimane, delle abilità fondamentali del movimento attraverso il TGMD-3 test. Una delle due classi è stata poi sottoposta ad un programma di allenamento supervisionato, mentre la seconda è stata considerata come gruppo di controllo. Attraverso l’analisi dei dati 2X2 ANOVA per misure ripetute è emerso un miglioramento nel gruppo sottoposto al programma di intervento, soprattutto per alcuni degli item del test, con un’interazione significativa per i test che comprendevano il colpire una pallina con una racchetta da tennis (p=0.04), palleggiare con un pallone da basket (p=0.02) e lanciare una palla dal basso (p=0.01). In conclusione, si può affermare che la promozione di attività motoria strutturata da esperti dell’attività fisica possa permettere un miglioramento più elevato di tutte le abilità fondamentali del movimento, sebbene alcune di esse necessitino di un tempo maggiore per manifestare un adattamento più marcato.
Effetti di un programma di 10 settimane volto a migliorare le abilità fondamentali del movimento in bambini frequentanti la scuola primaria
ORTOLAN, JOSHUA MANUEL
2023/2024
Abstract
The purpose of the following research was to compare and evaluate the fundamental movement skills of two primary school classes using the Test of Gross Motor Development-3, in order to identify any developmental differences depending on the physical activity proposed, and also to assess the improvement of these skills after completing a structured 10-week motor program. Thirty-one children (18 boys, 13 girls, aged between 6 and 7 years) from two second-grade classes of a primary school in the Veneto region participated in the study. Both classes underwent an initial 2-week evaluation of fundamental movement skills using the TGMD-3 test. One of the two classes then followed a supervised training program, while the second was considered as a control group. Through the analysis of the 2X2 repeated measures ANOVA data, an improvement was observed in the group subjected to the intervention program, particularly for some of the test items, with a significant interaction for the tests that included hitting a ball with a tennis racket (p=0.04), dribbling with a basketball (p=0.02), and underhand throwing a ball (p=0.01). In conclusion, it can be stated that the promotion of structured motor activity by physical activity experts can lead to a higher improvement in all fundamental movement skills, although some of them require a longer time to show a more pronounced adaptation.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/71866