The thesis "School and Inclusivity: Regulation on the Rights of Persons with Disabilities" explores the evolution of international, European and Italian legislation regarding disability. The aim is to trace, in the school context, the transition from an integration approach to one of integration, up to an inclusive perspective. In the latter, the regulations are no longer limited to a welfare vision, but aim at the full protection of the acquired rights of people with disabilities and their participation.In addition, the evolution of the language used in relation to disability will be analyzed, highlighting how it has changed over time to reflect an increasing sensitivity to the theme.
La tesi "Scuola e Inclusività: Normativa sui Diritti delle Persone con Disabilità" esplora l'evoluzione della legislazione internazionale, europea e italiana riguardante la disabilità. L'obiettivo è tracciare, nel contesto scolastico, il passaggio da un approccio di inserimento a uno di integrazione, fino ad arrivare a una prospettiva inclusiva. In quest'ultima, le normative non si limitano più a una visione assistenzialistica, ma mirano alla piena tutela dei diritti acquisiti delle persone con disabilità e alla loro partecipazione. Inoltre, verrà analizzata l'evoluzione del linguaggio utilizzato in relazione alla disabilità, mettendo in luce come sia cambiato nel tempo per riflettere una crescente sensibilità rispetto al tema.
"Scuola e Inclusività. Normativa in merito ai diritti delle persone con disabilità"
ANDREASI, ILARIA
2023/2024
Abstract
The thesis "School and Inclusivity: Regulation on the Rights of Persons with Disabilities" explores the evolution of international, European and Italian legislation regarding disability. The aim is to trace, in the school context, the transition from an integration approach to one of integration, up to an inclusive perspective. In the latter, the regulations are no longer limited to a welfare vision, but aim at the full protection of the acquired rights of people with disabilities and their participation.In addition, the evolution of the language used in relation to disability will be analyzed, highlighting how it has changed over time to reflect an increasing sensitivity to the theme.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/73242