In the current realm of education, there is an increasing need to engage students on multiple levels of literacy, adopting an educational approach that is aware of cultural and social influences in the learning process, as well as the growing complexity of communication in the modern world. On these premises, the case study presented in this thesis focuses on the analysis of a teaching unit aimed at enhancing oral proficiency in English as a Foreign Language (EFL) and promoting the motivation of a young A1+ level student through the implementation of Digital Storytelling, within a constructivist and post-method framework. The teaching unit, structured in phases of pre-production, production, and post-production, seeks to provide a multimodal linguistic education and prepare the student to effectively navigate the shifting informational landscape of the digital age. From the analysis of both quantitative and qualitative data, positive results emerge regarding the student’s oral participation, increased self-confidence, and growing autonomy. However, some challenges were observed in maintaining consistent attention during the more complex phases of the unit, with distractions arising due to the audio-visual emphasis of the digital implementation.

Nel contesto educativo attuale, emerge sempre di più la necessità di coinvolgere gli studenti su molteplici livelli di alfabetizzazione, adottando un approccio educativo consapevole delle influenze culturali e sociali nel processo di apprendimento, nonché della crescente complessità della comunicazione nel mondo moderno. È su queste premesse che si colloca lo studio di caso proposto nel presente elaborato, basato sull'analisi di un'unità didattica volta a potenziare la competenza orale in lingua inglese come lingua straniera (EFL) e a promuovere la motivazione di un giovane studente di livello A1+ attraverso l'implementazione del Digital Storytelling in ottica costruttivista e di post-metodo. Il percorso didattico, articolato in fasi di pre-produzione, produzione e post-produzione, si prefigge di offrire un’educazione linguistica multimodale e di preparare lo studente a interpretare in modo efficace il mutevole panorama informazionale dell’era digitale. Dall'analisi dei dati, sia quantitativa che qualitativa, risulta una progressione nella partecipazione orale dello studente, un miglioramento della fiducia in sé stesso e della sua autonomia, non senza alcune criticità nel mantenere costante il livello di attenzione durante le fasi più complesse dell'unità, evitando distrazioni durante l’implementazione digitale.

"Digital Storytelling nell'insegnamento dell'inglese come lingua straniera: uno studio di caso sullo sviluppo delle competenze orali e della motivazione"

MEGGIOLARO, CATERINA
2023/2024

Abstract

In the current realm of education, there is an increasing need to engage students on multiple levels of literacy, adopting an educational approach that is aware of cultural and social influences in the learning process, as well as the growing complexity of communication in the modern world. On these premises, the case study presented in this thesis focuses on the analysis of a teaching unit aimed at enhancing oral proficiency in English as a Foreign Language (EFL) and promoting the motivation of a young A1+ level student through the implementation of Digital Storytelling, within a constructivist and post-method framework. The teaching unit, structured in phases of pre-production, production, and post-production, seeks to provide a multimodal linguistic education and prepare the student to effectively navigate the shifting informational landscape of the digital age. From the analysis of both quantitative and qualitative data, positive results emerge regarding the student’s oral participation, increased self-confidence, and growing autonomy. However, some challenges were observed in maintaining consistent attention during the more complex phases of the unit, with distractions arising due to the audio-visual emphasis of the digital implementation.
2023
"Digital Storytelling in TEFL: a Case Study on Fostering Oral Proficiency and Motivation"
Nel contesto educativo attuale, emerge sempre di più la necessità di coinvolgere gli studenti su molteplici livelli di alfabetizzazione, adottando un approccio educativo consapevole delle influenze culturali e sociali nel processo di apprendimento, nonché della crescente complessità della comunicazione nel mondo moderno. È su queste premesse che si colloca lo studio di caso proposto nel presente elaborato, basato sull'analisi di un'unità didattica volta a potenziare la competenza orale in lingua inglese come lingua straniera (EFL) e a promuovere la motivazione di un giovane studente di livello A1+ attraverso l'implementazione del Digital Storytelling in ottica costruttivista e di post-metodo. Il percorso didattico, articolato in fasi di pre-produzione, produzione e post-produzione, si prefigge di offrire un’educazione linguistica multimodale e di preparare lo studente a interpretare in modo efficace il mutevole panorama informazionale dell’era digitale. Dall'analisi dei dati, sia quantitativa che qualitativa, risulta una progressione nella partecipazione orale dello studente, un miglioramento della fiducia in sé stesso e della sua autonomia, non senza alcune criticità nel mantenere costante il livello di attenzione durante le fasi più complesse dell'unità, evitando distrazioni durante l’implementazione digitale.
Digital Storytelling
TEFL
Oral Proficiency
Student motivation
TESOL
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Meggiolaro_Caterina.pdf

accesso aperto

Dimensione 4.42 MB
Formato Adobe PDF
4.42 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/73915