The Flash Eurobarometer 499 is a survey carried out at the request of the European Commission conducted by Ipsos European Public Affairs in October 2011 entitled “The attitude of Europeans towards tourism”. Topic explored include travel behaviour of Europeans, accommodation preferences, the impact of the COVID-19 pandemic on tourism, the booking channels used and the motivations for choosing destinations. Later, it also investigates the propensity of citizens to change their travel habits to be more sustainable. The survey involved a representative sample of citizens aged 15 and over in each of the 27 Member States of the European Union. This thesis focuses only on some of the topics within Eurobarometer 499 and on three specific countries: Italy, Germany and Sweden. Italy is chosen because it is the country where the thesis is written, Germany because of its economic and political importance in the European Union and its high tourist flow to Italy and Sweden because of its model of welfare state and its flourishing economy that stimulates the propensity to travel of its citizens.
Il Flash Eurobarometro 499 è un'indagine svoltasi su richiesta della Commissione Europea condotta da Ipsos European Public Affairs nell'ottobre del 2011 intitolata “L'attitudine degli europei nei confronti del turismo”. Essa esplora il comportamento di viaggio degli europei, le preferenze di alloggio, l'impatto della pandemia di COVID-19 sul turismo, i canali di prenotazione utilizzati e le motivazioni per la scelta delle destinazioni. Successivamente, si indaga anche sulla propensione dei cittadini a modificare le loro abitudini di viaggio per essere più sostenibili. L'indagine ha coinvolto un campione rappresentativo di cittadini di età pari o superiore a 15 anni in ciascuno dei 27 Stati membri dell'Unione Europea. Questa tesi si focalizza solo su alcuni dei quesiti presenti all’interno dell’Eurobarometro 499 e su tre Paesi specifici: Italia, Germania e Svezia. L'Italia è scelta perché è il paese in cui la tesi è redatta, la Germania per la sua importanza economica e politica nell'Unione Europea e il suo elevato flusso turistico verso l'Italia e la Svezia per il suo modello di Welfare State e la sua florida economia che stimola la propensione al viaggio dei suoi cittadini.
La propensione al viaggio degli europei e il turismo sostenibile. Analisi statistiche dall'Eurobarometro 499.
CELOTTO, MARTA
2023/2024
Abstract
The Flash Eurobarometer 499 is a survey carried out at the request of the European Commission conducted by Ipsos European Public Affairs in October 2011 entitled “The attitude of Europeans towards tourism”. Topic explored include travel behaviour of Europeans, accommodation preferences, the impact of the COVID-19 pandemic on tourism, the booking channels used and the motivations for choosing destinations. Later, it also investigates the propensity of citizens to change their travel habits to be more sustainable. The survey involved a representative sample of citizens aged 15 and over in each of the 27 Member States of the European Union. This thesis focuses only on some of the topics within Eurobarometer 499 and on three specific countries: Italy, Germany and Sweden. Italy is chosen because it is the country where the thesis is written, Germany because of its economic and political importance in the European Union and its high tourist flow to Italy and Sweden because of its model of welfare state and its flourishing economy that stimulates the propensity to travel of its citizens.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Celotto_Marta.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.42 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.42 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/73950