This thesis will explore the integration of ESG (environmental social governance) principles in the Italian haute couture sector, with a focus on the high fashion of Made in Italy. After a brief definition and explanation of ESG criteria, how important their adherence is within industries, the urgency of responding to the growing expectations of sustainability and social responsibility will also be highlighted. In fact, it will be emphasized that today's consumers are increasingly interested in compliance with these criteria. Within the first chapter, an analysis of the state of the art of the high fashion industry in Italy will be provided, talking about its history, evolution, identification of the main players and brands that characterize it. And then he goes on to examine consumption trends and the distinctive aspects of Made in Italy. The second chapter, on the other hand, will provide an analysis of the Italian haute couture industry by going into each environmental, social and governance criterion one by one, illustrating how they are applied specifically in this sector. Case studies such as Prada's will be presented to show how the integration of these standards is successfully implemented in a specific production chain. The third chapter focuses on the assessment of the adherence of ESG criteria in the Italian high fashion industry, with an analysis of the environmental impact of production practices, corporate governance and transparency in the corporate phase and finally of the social policies implemented by companies. In the fourth chapter, the business strategies useful for dealing with this change will be explored Towards adherence to ESG criteria by examining how Italian haute couture companies adopt and communicate them, also going on to analyze marketing strategies aimed at promoting these efforts. In addition, empirical research will be conducted on the effectiveness of integrating ESG aspects on the image and reputation of companies. In conclusion, the main results that emerged from the research are summarized, reflecting on the importance of adherence to ESG standards for the Made in Italy high fashion sector, proposing a series of tips and guidelines for future research. This thesis aims to contribute to a better understanding of the integration between social responsibility, sustainability and governance in the Italian high fashion sector by offering practical suggestions for companies that would like to embark on this path of membership.

Questa tesi andrà a esplorare l’integrazione dei principi ESG (environmental social governance) nel settore dell’alta moda italiana, con particolare attenzione sull’alta moda del made in Italy. Dopo una breve definizione e spiegazione dei criteri ESG, di quanto sia importante la loro adesione all’interno delle industrie verrà anche evidenziata l’urgenza di rispondere alle crescenti aspettative di sostenibilità e responsabilità sociali. Verrà infatti sottolineato come i consumatori d’oggi siano sempre più interessati al rispetto di questi criteri. All’interno del primo capitolo verrà fornita un analisi dello stato dell’arte dell’industria dell’alta moda in Italia, parlando della sua storia, l’evoluzione, l’identificazione dei principali attori e marchi che la caratterizzano. Per poi andare a esaminare le tendenze di consumo e gli aspetti distintivi del made in Italy. Il secondo capitolo invece fornirà un analisi dell’industria dell’alta moda italiana andando a approfondire uno per uno ogni criterio, ambientale, sociale e di governance, andando a illustrare come vengono applicati nello specifico in questo settore. Verrano presentati studi di casi come quello che di Prada per mostrare come è attuata con successo l’integrazione di questi standard in una specifica filiera produttiva. Il terzo capitolo si concentra sulla valutazione dell’aderenza dei criteri ESG nell’industria dell’alta moda italiana, con un analisi dell’impatto ambientale delle pratiche produttive, della governance aziendale e della trasparenza nella fase aziendale e per ultimo delle politiche sociali attuate dalle aziende. Nel quarto capitolo verrano esplorate le strategie aziendali utili per affrontare questo cambiamento Verso l’aderenza ai criteri ESG esaminando come le aziende dell’alta moda italiana li adottano e li comunicano, andando anche ad analizzare le strategie di marketing volte a promuovere questi sforzi. Inoltre verra condotta una ricerca empirica sull’efficacia dell’integrazione degli aspetti ESG sull’immagine e la reputazione delle aziende. In conclusione sono riassunti i principali risultati emersi dalla ricerca, riflettendo sull’importanza dell’adesione agli standard ESG per il settore dell’alta moda Made in Italy proponendo una serie di consigli e linee guida per future ricerche. Questa tesi vuole contribuire a una migliore comprensione dell’integrazione tra responsabilità sociale, sostenibilità e governance nel settore dell’alta moda italiana offrendo suggerimenti pratici per le aziende che vorrebbero intraprendere questo percorso di adesione.

Moda e responsabilità: L'integrazione degli standard ESG nell'Alta Moda Italiana

BONATTA, MARGHERITA
2023/2024

Abstract

This thesis will explore the integration of ESG (environmental social governance) principles in the Italian haute couture sector, with a focus on the high fashion of Made in Italy. After a brief definition and explanation of ESG criteria, how important their adherence is within industries, the urgency of responding to the growing expectations of sustainability and social responsibility will also be highlighted. In fact, it will be emphasized that today's consumers are increasingly interested in compliance with these criteria. Within the first chapter, an analysis of the state of the art of the high fashion industry in Italy will be provided, talking about its history, evolution, identification of the main players and brands that characterize it. And then he goes on to examine consumption trends and the distinctive aspects of Made in Italy. The second chapter, on the other hand, will provide an analysis of the Italian haute couture industry by going into each environmental, social and governance criterion one by one, illustrating how they are applied specifically in this sector. Case studies such as Prada's will be presented to show how the integration of these standards is successfully implemented in a specific production chain. The third chapter focuses on the assessment of the adherence of ESG criteria in the Italian high fashion industry, with an analysis of the environmental impact of production practices, corporate governance and transparency in the corporate phase and finally of the social policies implemented by companies. In the fourth chapter, the business strategies useful for dealing with this change will be explored Towards adherence to ESG criteria by examining how Italian haute couture companies adopt and communicate them, also going on to analyze marketing strategies aimed at promoting these efforts. In addition, empirical research will be conducted on the effectiveness of integrating ESG aspects on the image and reputation of companies. In conclusion, the main results that emerged from the research are summarized, reflecting on the importance of adherence to ESG standards for the Made in Italy high fashion sector, proposing a series of tips and guidelines for future research. This thesis aims to contribute to a better understanding of the integration between social responsibility, sustainability and governance in the Italian high fashion sector by offering practical suggestions for companies that would like to embark on this path of membership.
2023
Fashion and Responsability: The Integration of ESG Standards in Italian Haute Couture
Questa tesi andrà a esplorare l’integrazione dei principi ESG (environmental social governance) nel settore dell’alta moda italiana, con particolare attenzione sull’alta moda del made in Italy. Dopo una breve definizione e spiegazione dei criteri ESG, di quanto sia importante la loro adesione all’interno delle industrie verrà anche evidenziata l’urgenza di rispondere alle crescenti aspettative di sostenibilità e responsabilità sociali. Verrà infatti sottolineato come i consumatori d’oggi siano sempre più interessati al rispetto di questi criteri. All’interno del primo capitolo verrà fornita un analisi dello stato dell’arte dell’industria dell’alta moda in Italia, parlando della sua storia, l’evoluzione, l’identificazione dei principali attori e marchi che la caratterizzano. Per poi andare a esaminare le tendenze di consumo e gli aspetti distintivi del made in Italy. Il secondo capitolo invece fornirà un analisi dell’industria dell’alta moda italiana andando a approfondire uno per uno ogni criterio, ambientale, sociale e di governance, andando a illustrare come vengono applicati nello specifico in questo settore. Verrano presentati studi di casi come quello che di Prada per mostrare come è attuata con successo l’integrazione di questi standard in una specifica filiera produttiva. Il terzo capitolo si concentra sulla valutazione dell’aderenza dei criteri ESG nell’industria dell’alta moda italiana, con un analisi dell’impatto ambientale delle pratiche produttive, della governance aziendale e della trasparenza nella fase aziendale e per ultimo delle politiche sociali attuate dalle aziende. Nel quarto capitolo verrano esplorate le strategie aziendali utili per affrontare questo cambiamento Verso l’aderenza ai criteri ESG esaminando come le aziende dell’alta moda italiana li adottano e li comunicano, andando anche ad analizzare le strategie di marketing volte a promuovere questi sforzi. Inoltre verra condotta una ricerca empirica sull’efficacia dell’integrazione degli aspetti ESG sull’immagine e la reputazione delle aziende. In conclusione sono riassunti i principali risultati emersi dalla ricerca, riflettendo sull’importanza dell’adesione agli standard ESG per il settore dell’alta moda Made in Italy proponendo una serie di consigli e linee guida per future ricerche. Questa tesi vuole contribuire a una migliore comprensione dell’integrazione tra responsabilità sociale, sostenibilità e governance nel settore dell’alta moda italiana offrendo suggerimenti pratici per le aziende che vorrebbero intraprendere questo percorso di adesione.
ESG standard
alta moda italiana
moda sostenibile
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/74242