The nursery is a very important educational context for identifying potentially risky situations in children; in fact, the educator has the task of identifying aspects present in the child that may deviate from typical development, because the detection of developmental difficulties is a process that can initiate the early identification of the disability. Therefore the adult must observe all children and provide an individualized intervention that allows the child to participate in the activity together with peers. In this early childhood service, some strategies taken from the neo-behaviorist approach can be used, aimed at the acquisition and consolidation of skills so as to be able to incentivize the subject's actions. These strategies allow the educator to prepare procedural activities, such as the laboratory methodology and the outdoor education approach, which include the child with disabilities and actively involve him in the learning process.
Il nido è un contesto educativo molto importante per l'identificazione di situazioni potenzialmente a rischio nei bambini; infatti l'educatore ha il compito di individuare degli aspetti presenti nell'educando che possono discostarsi dallo sviluppo tipico, perché la rilevazione delle difficoltà di sviluppo è un processo che può dare avvio all'identificazione precoce della disabilità. Perciò l'adulto deve osservare tutti i bambini e fornire un intervento individualizzato che consenta al bambino di partecipare all'attività insieme ai pari. In questo servizio per la prima infanzia, possono essere utilizzate alcune strategie tratte dall'approccio neo-comportamentista, finalizzate all'acquisizione e al consolidamento delle abilità così da poter incentivare le azioni del soggetto. Queste strategie consentono all'educatore di predisporre attività procedurali, come la metodologia laboratoriale e l'approccio dell'outdoor education, che includono il bambino con disabilità e lo coinvolgono attivamente nel processo di apprendimento.
L'educatore al nido; approcci inclusivi per integrare il bambino con disabilità
CASARELLA, FEDERICA
2023/2024
Abstract
The nursery is a very important educational context for identifying potentially risky situations in children; in fact, the educator has the task of identifying aspects present in the child that may deviate from typical development, because the detection of developmental difficulties is a process that can initiate the early identification of the disability. Therefore the adult must observe all children and provide an individualized intervention that allows the child to participate in the activity together with peers. In this early childhood service, some strategies taken from the neo-behaviorist approach can be used, aimed at the acquisition and consolidation of skills so as to be able to incentivize the subject's actions. These strategies allow the educator to prepare procedural activities, such as the laboratory methodology and the outdoor education approach, which include the child with disabilities and actively involve him in the learning process.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Casarella_Federica.pdf
accesso aperto
Dimensione
778.05 kB
Formato
Adobe PDF
|
778.05 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/74530