The draft in question aims to analyse specifically the defect of excess power as a defect of administrative discretion, then relating it to the process of digitization of public administration, which since the 2000s aims to implement the use of IT devices and tools in administrative activity, with the aim of building a bond of trust between the public body and the citizen. The purpose of the paper will be to introduce the concept of administrative measure and excess power, and then examine specifically how, in the digital age, the defect is notified and how it is possible to prevent the aforementioned administrative defect thanks to the technologies in force, to then compare what are the positive and negative effects of digitalization. It will then be treated, within a paragraph, the notion of administrative discretion to observe how it is "managed" and processed by computer tools. The principle of transparency will play a key role in regulating digitised administrative activity, as it is one of the key principles underlying proper administrative activity; Even more so if you are dealing with the increasing use of automated systems. Indeed, the purpose of the principle of transparency is to ensure that a relationship based on good faith and transparency is established between public bodies and citizens; moreover, the principle of transparency is at the basis of what is the "right to know" the right of citizens to be informed and to have access to administrative documents. The analysis will be conducted through consultation of administrative law manuals, journals and online articles.
L'elaborato in questione mira ad analizzare specificamente il vizio di eccesso di potere come vizio della discrezionalità amministrativa, mettendolo in relazione al processo di digitalizzazione della pubblica amministrazione, che a partire dagli anni 2000 mira a implementare l'uso di dispositivi e strumenti informatici nell'attività amministrativa, con l'obiettivo di costruire un legame di fiducia tra l'ente pubblico e il cittadino. Lo scopo dell'elaborato sarà quello di introdurre il concetto di discrezionalità amministrativa e di eccesso di potere, e quindi esaminare in particolare come, nell'era digitale, viene notificato il difetto e come sarebbe possibile prevenire il suddetto difetto amministrativo grazie alle tecnologie in vigore, per poi confrontare quali sono gli effetti positivi e negativi della digitalizzazione. Sarà poi trattata, all'interno di un paragrafo, la nozione di discrezionalità amministrativa per osservare come viene "gestita" ed elaborata da strumenti informatici. Proseguendo nella trattazione, Il principio della trasparenza svolgerà un ruolo chiave nella regolamentazione dell'attività amministrativa digitalizzata, in quanto è uno dei principi fondamentali alla base di una corretta attività amministrativa; ancor più se si ha a che fare con l'uso crescente di sistemi automatizzati. Infatti, il principio della trasparenza ha lo scopo di garantire che si instauri un rapporto basato sulla buona fede e sulla trasparenza tra enti pubblici e cittadini; inoltre, il principio della trasparenza è alla base di quello che è il "diritto a conoscere" dei cittadini di essere informati e di avere accesso ai documenti amministrativi. L'analisi sarà condotta attraverso la consultazione di manuali di diritto amministrativo, riviste e articoli online.
Discrezionalità amministrativa ed eccesso di potere nell'era digitale
RAMPAZZO, CAMILLA
2023/2024
Abstract
The draft in question aims to analyse specifically the defect of excess power as a defect of administrative discretion, then relating it to the process of digitization of public administration, which since the 2000s aims to implement the use of IT devices and tools in administrative activity, with the aim of building a bond of trust between the public body and the citizen. The purpose of the paper will be to introduce the concept of administrative measure and excess power, and then examine specifically how, in the digital age, the defect is notified and how it is possible to prevent the aforementioned administrative defect thanks to the technologies in force, to then compare what are the positive and negative effects of digitalization. It will then be treated, within a paragraph, the notion of administrative discretion to observe how it is "managed" and processed by computer tools. The principle of transparency will play a key role in regulating digitised administrative activity, as it is one of the key principles underlying proper administrative activity; Even more so if you are dealing with the increasing use of automated systems. Indeed, the purpose of the principle of transparency is to ensure that a relationship based on good faith and transparency is established between public bodies and citizens; moreover, the principle of transparency is at the basis of what is the "right to know" the right of citizens to be informed and to have access to administrative documents. The analysis will be conducted through consultation of administrative law manuals, journals and online articles.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Camilla_Rampazzo PDFA.pdf
accesso aperto
Dimensione
510.91 kB
Formato
Adobe PDF
|
510.91 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/74681