Artificial intelligence (AI) in today's society allows us to simplify many aspects of our lives, including mobility. In this thesis, we debate on connected autonomous vehicles (CAVs), envisioning levels of autonomy and the mechanisms behind driverless systems and their interconnectivity. We mainly focus on the implementation of a regulatory system related to juridical liability concerning AI, motivated by the fact that some vital questions tend to arise. For instance: Can we trust a machine? How can people rely on AI decision-making? We shall explore these inescapable subjects. Additionally, interconnectivity means that CAVs can be exploited to tamper with, leading to problems related to cybersecurity. We then discuss certain typologies of attacks and attempt to resolve or prevent these issues. Lastly, we will address error rates that determine a cause of crashes upon vehicle decisions, also in relation to cars driven by humans.
L'intelligenza artificiale (AI) nella società di oggi ci consente di semplificare molti aspetti della nostra vita, incluso quello della mobilità. In questa tesi, discuteremo di veicoli autonomi connessi (CAV), immaginando livelli di autonomia e i meccanismi dietro ai sistemi senza conducente e alla loro interconnessione. Ci concentreremo principalmente sull'implementazione di un sistema normativo relativo alla responsabilità giuridica riguardante l'AI, motivati dal fatto che tendono a sorgere alcune questioni cruciali. Ad esempio: Possiamo fidarci di una macchina? Come possono le persone fare affidamento sulla presa di decisioni dell'AI? Esploreremo questi argomenti inevitabili. Inoltre, interconnessione significa che i CAV possono essere sfruttati per essere manomessi, portando a problemi legati alla sicurezza informatica. Parleremo quindi di certe tipologie di attacchi e cercheremo di risolvere o prevenire questi problemi. Infine, affronteremo i tassi di errore che determinano cause di incidenti dovuti alle decisioni dei veicoli, anche in relazione alle auto guidate da esseri umani.
La tecnologia delle auto a guida autonoma: aspetti di responsabilità e sicurezza
DEL GALLO, ALESSANDRO
2023/2024
Abstract
Artificial intelligence (AI) in today's society allows us to simplify many aspects of our lives, including mobility. In this thesis, we debate on connected autonomous vehicles (CAVs), envisioning levels of autonomy and the mechanisms behind driverless systems and their interconnectivity. We mainly focus on the implementation of a regulatory system related to juridical liability concerning AI, motivated by the fact that some vital questions tend to arise. For instance: Can we trust a machine? How can people rely on AI decision-making? We shall explore these inescapable subjects. Additionally, interconnectivity means that CAVs can be exploited to tamper with, leading to problems related to cybersecurity. We then discuss certain typologies of attacks and attempt to resolve or prevent these issues. Lastly, we will address error rates that determine a cause of crashes upon vehicle decisions, also in relation to cars driven by humans.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Alessandro____UniPD - bozza definitva 08102024.pdf
accesso aperto
Dimensione
5.12 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.12 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/74780