Supermarkets are one of the most visited places on a daily basis. These are very often praised for the work and availability of their workers, but what consumers do consider is the work load and the restrictions that this type of work comes with. The objective of this study is to understand the relational dynamics underlying large-scale retail trade, especially referring to the literature relating to emotional labor and tertiarisation processes. Within the following analysis, by carrying out various interviews, it was possible to identify different kinds of relationships with customers, these can range from a simple transaction to a widespread bond, which affects every area of ​​the lives of workers. However, interacting with customers implies following the employer's rules, both from a procedural and aesthetic point of view. In these contexts there are also various support groups, they form between colleagues who share common experiences and are one of the means by which collaborators cope with uncomfortable conditions. Paduan supermarkets are one of the places, in which the destructuring processes can be fully understood and the answers of the employees vary, they can go from a simple strategic organization to a restructuring of family dynamics.

I supermercati sono uno dei luoghi maggiormente visitati quotidianamente. Questi vengono molto spesso elogiati per l'operato e la disponibilità degli addetti, ma ciò che i consumatori non considerano è il carico lavorativo e le restrizioni che questa tipologia di lavoro porta con sé. L'obbiettivo di questo studio è comprendere le dinamiche relazionali sottostanti la grande distribuzione, facendo soprattutto riferimento alla letteratura relativa al lavoro emozionale e ai processi di terziarizzazione. All'interno della seguente analisi, effettuando diverse interviste, sono state individuate delle categorie di relazioni con i clienti, queste possono andare dalla semplice transazione ad un legame capillare, che investe ogni ambito della vita dei lavoratori e delle lavoratrici. Interagire con la clientela presuppone però il seguire le regole del datore di lavoro, sia da un punto di vista procedurale, così come anche estetico. In questi contesti sono inoltre presenti diversi gruppi di supporto, si formano tra colleghi che condividono esperienze comuni e sono uno dei mezzi tramite cui i collaboratori fanno fronte alle condizioni disagianti. I supermercati padovani sono uno degli scenari in cui si comprendono a pieno i processi di destrutturazione e le risposte degli addetti variano, possono andare da una semplice organizzazione strategica a una ristrutturazione delle dinamiche familiari.

Una flessibilità standardizzata: il lavoro nei supermercati padovani

PERUZZO, SARA
2023/2024

Abstract

Supermarkets are one of the most visited places on a daily basis. These are very often praised for the work and availability of their workers, but what consumers do consider is the work load and the restrictions that this type of work comes with. The objective of this study is to understand the relational dynamics underlying large-scale retail trade, especially referring to the literature relating to emotional labor and tertiarisation processes. Within the following analysis, by carrying out various interviews, it was possible to identify different kinds of relationships with customers, these can range from a simple transaction to a widespread bond, which affects every area of ​​the lives of workers. However, interacting with customers implies following the employer's rules, both from a procedural and aesthetic point of view. In these contexts there are also various support groups, they form between colleagues who share common experiences and are one of the means by which collaborators cope with uncomfortable conditions. Paduan supermarkets are one of the places, in which the destructuring processes can be fully understood and the answers of the employees vary, they can go from a simple strategic organization to a restructuring of family dynamics.
2023
A standardized flexibility: working in paduan supermarkets
I supermercati sono uno dei luoghi maggiormente visitati quotidianamente. Questi vengono molto spesso elogiati per l'operato e la disponibilità degli addetti, ma ciò che i consumatori non considerano è il carico lavorativo e le restrizioni che questa tipologia di lavoro porta con sé. L'obbiettivo di questo studio è comprendere le dinamiche relazionali sottostanti la grande distribuzione, facendo soprattutto riferimento alla letteratura relativa al lavoro emozionale e ai processi di terziarizzazione. All'interno della seguente analisi, effettuando diverse interviste, sono state individuate delle categorie di relazioni con i clienti, queste possono andare dalla semplice transazione ad un legame capillare, che investe ogni ambito della vita dei lavoratori e delle lavoratrici. Interagire con la clientela presuppone però il seguire le regole del datore di lavoro, sia da un punto di vista procedurale, così come anche estetico. In questi contesti sono inoltre presenti diversi gruppi di supporto, si formano tra colleghi che condividono esperienze comuni e sono uno dei mezzi tramite cui i collaboratori fanno fronte alle condizioni disagianti. I supermercati padovani sono uno degli scenari in cui si comprendono a pieno i processi di destrutturazione e le risposte degli addetti variano, possono andare da una semplice organizzazione strategica a una ristrutturazione delle dinamiche familiari.
Lavoro emozionale
Flessibilità
Standardizzazione
Società dei servizi
Lavoro estetico
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/74913