Companies are increasingly involved in complex relationships at an international level and in order to collaborate they are required to evaluate the social and environmental impact of their activities. Furthermore, companies have an important role in the development and economic benefit of an area. However, their contribution to society is not limited to this. Companies also generate social value through their core business and other actions or initiatives they undertake, creating a balance between economic growth and social well-being. Despite this, many companies tend to give more importance to the profitability of the business and achieving greater efficiency, rather than also caring about different problems in society. Usually, a company's economic and social values ​​are measured independently, but throughout history, tools and methodologies have developed that allow a way to do this in an integrated way, even if it remains a business challenge. This thesis aims to delve deeper into the concept of social accounting, considering case studies of companies that were interviewed. For this reason, it aims to apply a methodology for the monetization of the social value of Spanish and Italian companies and to a supplier of an analyzed company. To this end, we will start from a study and analysis of the different existing methodologies and their characteristics, identifying their pros and cons. Secondly, the appropriate methodology will be used to quantify the social value generated by the case studies, thus developing the tool with which all the necessary information will be collected. Finally, after its application, the results obtained will be analyzed.

Le aziende sono sempre più coinvolte in relazioni complesse a livello internazionale e per poter collaborare è richiesto loro di valutare l’impatto sociale e ambientale delle loro attività. Inoltre, le aziende hanno un ruolo importante nello sviluppo e nel beneficio economico di un territorio. Tuttavia, il loro contributo alla società non si limita solo a questo. Le aziende generano anche valore sociale attraverso la loro attività principale e altre azioni o iniziative che intraprendono, creando un equilibrio tra la crescita economica e il benessere sociale. Nonostante questo, molte aziende tendono a dare maggior importanza alla redditività del business e al raggiungimento di una maggiore efficienza, piuttosto che interessarsi anche ai diversi problemi nella società. Di solito, i valori economici e sociali di un'azienda vengono misurati in modo indipendente, ma nel corso della storia si sono sviluppati strumenti e metodologie che consentono un modo per farlo in modo integrato, anche se rimane una sfida aziendale. Questa tesi ha lo scopo di approfondire il concetto di contabilità sociale, considerando casi studio di aziende che sono state intervistate. Per questo, si propone proprio di applicare una metodologia per la monetizzazione del valore sociale di aziende spagnole, italiane e ad un fornitore di un’azienda analizzata. A tal fine, si partirà da uno studio e analisi delle diverse metodologie esistenti e delle loro caratteristiche, identificando i loro pro e contro. In secondo luogo, si utilizzerà la metodologia appropriata per quantificare il valore sociale generato dei casi studio, sviluppando così lo strumento con cui verranno raccolte tutte le informazioni necessarie. Infine, dopo la sua applicazione, verranno analizzati i risultati ottenuti.

RESHAPING SUPPLY CHAINS FOR POSITIVE SOCIAL IMPACT: SOCIAL ACCOUNTING FOR SUSTAINABILITY

SCHIAVON, MICHELE
2023/2024

Abstract

Companies are increasingly involved in complex relationships at an international level and in order to collaborate they are required to evaluate the social and environmental impact of their activities. Furthermore, companies have an important role in the development and economic benefit of an area. However, their contribution to society is not limited to this. Companies also generate social value through their core business and other actions or initiatives they undertake, creating a balance between economic growth and social well-being. Despite this, many companies tend to give more importance to the profitability of the business and achieving greater efficiency, rather than also caring about different problems in society. Usually, a company's economic and social values ​​are measured independently, but throughout history, tools and methodologies have developed that allow a way to do this in an integrated way, even if it remains a business challenge. This thesis aims to delve deeper into the concept of social accounting, considering case studies of companies that were interviewed. For this reason, it aims to apply a methodology for the monetization of the social value of Spanish and Italian companies and to a supplier of an analyzed company. To this end, we will start from a study and analysis of the different existing methodologies and their characteristics, identifying their pros and cons. Secondly, the appropriate methodology will be used to quantify the social value generated by the case studies, thus developing the tool with which all the necessary information will be collected. Finally, after its application, the results obtained will be analyzed.
2023
RESHAPING SUPPLY CHAINS FOR POSITIVE SOCIAL IMPACT: SOCIAL ACCOUNTING FOR SUSTAINABILITY
Le aziende sono sempre più coinvolte in relazioni complesse a livello internazionale e per poter collaborare è richiesto loro di valutare l’impatto sociale e ambientale delle loro attività. Inoltre, le aziende hanno un ruolo importante nello sviluppo e nel beneficio economico di un territorio. Tuttavia, il loro contributo alla società non si limita solo a questo. Le aziende generano anche valore sociale attraverso la loro attività principale e altre azioni o iniziative che intraprendono, creando un equilibrio tra la crescita economica e il benessere sociale. Nonostante questo, molte aziende tendono a dare maggior importanza alla redditività del business e al raggiungimento di una maggiore efficienza, piuttosto che interessarsi anche ai diversi problemi nella società. Di solito, i valori economici e sociali di un'azienda vengono misurati in modo indipendente, ma nel corso della storia si sono sviluppati strumenti e metodologie che consentono un modo per farlo in modo integrato, anche se rimane una sfida aziendale. Questa tesi ha lo scopo di approfondire il concetto di contabilità sociale, considerando casi studio di aziende che sono state intervistate. Per questo, si propone proprio di applicare una metodologia per la monetizzazione del valore sociale di aziende spagnole, italiane e ad un fornitore di un’azienda analizzata. A tal fine, si partirà da uno studio e analisi delle diverse metodologie esistenti e delle loro caratteristiche, identificando i loro pro e contro. In secondo luogo, si utilizzerà la metodologia appropriata per quantificare il valore sociale generato dei casi studio, sviluppando così lo strumento con cui verranno raccolte tutte le informazioni necessarie. Infine, dopo la sua applicazione, verranno analizzati i risultati ottenuti.
Social accounting
Social impact
Social value
Global supply chain
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/74948