The present research aims to test, empirically, the effectiveness of laboratory and active methodologies in teaching scientific subjects in primary school. The aim is to prove how the topic of Arthropod Classification can be introduced in primary school. Specifically, it aims to demonstrate how the learning of such specific knowledge can occur more effectively through a laboratory methodology. Through a lesson planning that combines laboratory and playful techniques, the topic of Arthropods is introduced in a fourth grade class. The journey of this experimental group is compared with the journey of a carefully selected control group of students from another fourth grade class. At the end of the experiment, it is expected that the knowledge and skills goals indicated at the beginning of the research will be achieved at a good level, and that a more critical and curious vision of natural sciences will be developed by the experimental group. To deepen the understanding of the context where the project is developed and the implications it may have, we use initial and final tests in both classes, a questionnaire for the teachers of the school and a questionnaire for the parents of the students of the two groups involved in the experiment. From the observations and the final evaluations, it emerges that the experimentation has confirmed the research hypotheses, allowing the experimental group to obtain significantly higher results than the control group, in terms of knowledge and attitudes. From the experimentation emerges how the laboratory and active methodologies produce significantly positive results in the science learning and how the topic of the Arthropods classification is understandable and interesting for primary school students.
La presente ricerca mira a testare, in modo empirico, l’efficacia di una metodologia laboratoriale-attiva nell’insegnamento delle materie scientifiche nella scuola primaria. L’obiettivo è quello di provare come l’argomento della Classificazione degli Artropodi possa essere introdotto già alla scuola primaria. In particolare, si mira a dimostrare come l’apprendimento di tale conoscenza specifica possa avvenire con maggior efficacia attraverso l’utilizzo della metodologia laboratoriale - attiva. Attraverso un percorso che unisce tecniche laboratoriali e ludiche, si introduce il tema degli Artropodi all’interno di una classe quarta primaria. Il percorso di questo gruppo sperimentale viene messo a confronto con un gruppo di controllo, accuratamente selezionato, di studenti di un’altra classe quarta primaria. Al termine dell’esperimento ci si attende il raggiungimento, ad un buon livello, degli obiettivi di conoscenza e abilità indicati all’inizio della ricerca, e si auspica allo sviluppo di una visione più critica, ma anche curiosa, delle scienze naturali, all’interno del gruppo sperimentale. Per approfondire la comprensione del contesto entro cui si sviluppa il progetto e le implicazioni che esso può avere, ci si avvale di test iniziali e finali in entrambe le classi, un questionario per i docenti dell’istituto e un questionario per i genitori degli studenti dei due gruppi coinvolti nella sperimentazione. Dalle osservazioni e dalle valutazioni conclusive, emerge che il percorso ha confermato le ipotesi di ricerca, premettendo al gruppo sperimentale di ottenere risultati significativamente superiori rispetto al gruppo di controllo, in termini di conoscenze e atteggiamenti. Dalla sperimentazione emerge, dunque, come la metodologia laboratoriale – attiva produca risultati significativamente positivi nell’apprendimento delle scienze e come la trattazione del tema degli Artropodi e della loro classificazione sia possibile, ed interessante per gli studenti, alla scuola primaria.
Il mondo è degli artropodi - Una sperimentazione didattica per introdurre nella scuola primaria la morfologia di questi animali e il loro rapporto con l'ambiente e gli altri esseri viventi
MASIERO, MARTA
2023/2024
Abstract
The present research aims to test, empirically, the effectiveness of laboratory and active methodologies in teaching scientific subjects in primary school. The aim is to prove how the topic of Arthropod Classification can be introduced in primary school. Specifically, it aims to demonstrate how the learning of such specific knowledge can occur more effectively through a laboratory methodology. Through a lesson planning that combines laboratory and playful techniques, the topic of Arthropods is introduced in a fourth grade class. The journey of this experimental group is compared with the journey of a carefully selected control group of students from another fourth grade class. At the end of the experiment, it is expected that the knowledge and skills goals indicated at the beginning of the research will be achieved at a good level, and that a more critical and curious vision of natural sciences will be developed by the experimental group. To deepen the understanding of the context where the project is developed and the implications it may have, we use initial and final tests in both classes, a questionnaire for the teachers of the school and a questionnaire for the parents of the students of the two groups involved in the experiment. From the observations and the final evaluations, it emerges that the experimentation has confirmed the research hypotheses, allowing the experimental group to obtain significantly higher results than the control group, in terms of knowledge and attitudes. From the experimentation emerges how the laboratory and active methodologies produce significantly positive results in the science learning and how the topic of the Arthropods classification is understandable and interesting for primary school students.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/75464