Cell biology is often a complex and abstract subject in primary school science education. This paper aims to demonstrate how, through more active, hands-on teaching methods and a scientific approach, learning can be more effective, engaging, and long-lasting. To support this thesis, an experimental research project was designed in two fourth-grade classes of a primary school. The project involved implementing an educational intervention focused on the theme of the cell and collecting data through questionnaires administered to the teachers and parents of the respective school. The results indicate that the integration of active and hands-on methodologies, which include moments of observing biological samples under a microscope, promotes a deeper understanding of the cell topic and stimulates greater curiosity among students.
La biologia cellulare è un ambito che risulta spesso complesso e astratto nell'insegnamento delle scienze alla scuola primaria. Il seguente elaborato si propone di dimostrare come, attraverso una didattica più attiva, laboratoriale e impostata secondo il metodo scientifico, l'apprendimento possa essere più efficace, stimolante e duraturo. A sostegno di tale tesi è stato progettato un percorso di ricerca sperimentale in due classi quarte della scuola primaria che comprende la realizzazione di un intervento didattico incentrato sul tema della cellula e la raccolta di dati attraverso la somministrazione di questionari agli insegnanti e ai genitori della scuola di afferenza. I risultati indicano come l'integrazione di metodologie attive e laboratoriali, che includano momenti di osservazione di campioni biologici al microscopio, favoriscano una comprensione più profonda del tema della cellula e stimolino maggiore curiosità negli alunni.
Il microscopico mondo della cellula – Una ricerca didattica in ambito biologico alla scuola primaria
PELLIZZARI, VALENTINA
2023/2024
Abstract
Cell biology is often a complex and abstract subject in primary school science education. This paper aims to demonstrate how, through more active, hands-on teaching methods and a scientific approach, learning can be more effective, engaging, and long-lasting. To support this thesis, an experimental research project was designed in two fourth-grade classes of a primary school. The project involved implementing an educational intervention focused on the theme of the cell and collecting data through questionnaires administered to the teachers and parents of the respective school. The results indicate that the integration of active and hands-on methodologies, which include moments of observing biological samples under a microscope, promotes a deeper understanding of the cell topic and stimulates greater curiosity among students.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Pellizzari_Valentina.pdf
accesso riservato
Dimensione
5.71 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.71 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/75475