Adopting environmentally friendly behaviours is an urgent need to deal with the environmental challenges of this era. For this reason, it is essential to promote in the children the development of the knowledge, the values and the behaviours that are needed to participate effectively in the prevention and solution of environmental problems. To achieve this, it is essential to adopt an educational approach that goes beyond the mere transmission of information. It is important that education is geared towards the development of critical, analytical and creative skills. This is possible through an active approach and, above all, through laboratory activities. Pupils should be encouraged to explore, ask questions and seek innovative solutions to competently and confidently address the complex situations of this age. This is precisely what has been pursued in the present experimental research. The project focuses on a teaching experimentation on environmental education, carried out at the Primary school “Don Bosco” in Montegrotto Terme. The classes involved in this thesis work were the III A and B of the school. Specifically, in class III A, which served as the control group, the curricular teacher addressed the topics by adopting a traditional teaching approach. While in class III B, the experimental group, the topics were presented by using an active and laboratory methodology, with the aim of making the pupils the protagonists of the learning process. The aim of the didactic experimentation was to verify the effectiveness of a laboratory methodology, compared to a frontal and traditional teaching, to learn topics related to environmental education, in particular pollution and waste of natural resources. The results achieved confirmed the initial hypothesis, showing that the laboratory approach is more effective in promoting the learning of biology and environmental education than traditional teaching.
L’adozione di comportamenti rispettosi dell’ambiente è una necessità sempre più urgente per far fronte alle sfide ambientali di quest’epoca. Per tale motivo è fondamentale promuovere già nei giovani lo sviluppo di conoscenze, valori e comportamenti indispensabili per partecipare efficacemente alla prevenzione ed alla soluzione dei problemi ambientali. Per raggiungere questo obiettivo, ovvero formare cittadini capaci di rispondere in modo adeguato alle sfide contemporanee, è essenziale adottare un approccio didattico che vada oltre la semplice trasmissione di informazioni. È fondamentale che l'educazione si orienti verso lo sviluppo di capacità critiche, analitiche e creative. Questo è possibile attraverso un approccio attivo e, soprattutto, attraverso attività laboratoriali. Gli alunni devono essere incoraggiati a esplorare, a porre domande e a cercare soluzioni innovative per affrontare con competenza e fiducia nelle proprie capacità di pensiero le situazioni complesse e mutevoli di quest’epoca. Questo è precisamente ciò che è stato perseguito nel presente lavoro di ricerca sperimentale. L’elaborato si focalizza su un percorso didattico laboratoriale riguardante l'educazione ambientale, realizzato presso la Scuola Primaria Don Bosco dell’I.C di Montegrotto Terme. Le classi coinvolte in questo lavoro di tesi sono state la III A e B della scuola. In particolare, nella classe III A, che fungeva da gruppo di controllo, l’insegnante curricolare ha affrontato gli argomenti adottando una didattica tradizionale. Mentre nella classe III B, il gruppo sperimentale, il percorso didattico è stato caratterizzato da una metodologia attiva e laboratoriale, con l’obiettivo di rendere gli alunni attivi protagonisti del processo di apprendimento. La sperimentazione didattica, dunque, si è proposta di verificare l'efficacia di un percorso didattico laboratoriale, rispetto a una didattica frontale e tradizionale, nell'apprendimento di argomenti relativi all’educazione ambientale, in particolare l’inquinamento e lo spreco di risorse naturali. I risultati ottenuti hanno confermato l'ipotesi iniziale, dimostrando che l'approccio laboratoriale risulta essere più efficace nella promozione dell'apprendimento della biologia e nell'educazione ambientale rispetto alla didattica tradizionale.
Educazione ambientale nella scuola primaria. Una sperimentazione didattica per promuovere il rispetto dell'ambiente e comprendere l'inquinamento.
SCARPARO, FRANCESCA
2023/2024
Abstract
Adopting environmentally friendly behaviours is an urgent need to deal with the environmental challenges of this era. For this reason, it is essential to promote in the children the development of the knowledge, the values and the behaviours that are needed to participate effectively in the prevention and solution of environmental problems. To achieve this, it is essential to adopt an educational approach that goes beyond the mere transmission of information. It is important that education is geared towards the development of critical, analytical and creative skills. This is possible through an active approach and, above all, through laboratory activities. Pupils should be encouraged to explore, ask questions and seek innovative solutions to competently and confidently address the complex situations of this age. This is precisely what has been pursued in the present experimental research. The project focuses on a teaching experimentation on environmental education, carried out at the Primary school “Don Bosco” in Montegrotto Terme. The classes involved in this thesis work were the III A and B of the school. Specifically, in class III A, which served as the control group, the curricular teacher addressed the topics by adopting a traditional teaching approach. While in class III B, the experimental group, the topics were presented by using an active and laboratory methodology, with the aim of making the pupils the protagonists of the learning process. The aim of the didactic experimentation was to verify the effectiveness of a laboratory methodology, compared to a frontal and traditional teaching, to learn topics related to environmental education, in particular pollution and waste of natural resources. The results achieved confirmed the initial hypothesis, showing that the laboratory approach is more effective in promoting the learning of biology and environmental education than traditional teaching.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Scarparo_Francesca.pdf
accesso aperto
Dimensione
3.99 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.99 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/75480