Introduction The thesis is based on the internship experience at API S.p.A., a company specialized in thermoplastic and elastomer materials. During the internship, the author studied health, safety and environmental issues, focusing on a new approach to risk awareness, the “Pre Task Analysis” (PTA). This method, introduced by TRINSEO, aims to raise workers’ awareness of workplace hazards. The thesis examines the effectiveness of PTA, with particular attention to the Thermoplastic Elastomeric (TPE) department, and analyzes the application of this approach in 2023 and 2024. Aim of the thesis The aim is to illustrate the application of Pre Task Analysis (PTA) at API S.p.A., highlighting how this method helps to make work safer, promotes risk awareness and improves collaboration between workers, supervisors and managers. The analysis focuses on the Thermoplastic Elastomeric (TPE) department, the largest and most representative of the company. Improvements in risk identification, worker training, emergence of new procedures, and overall effectiveness of PTA in the workplace are assessed, with specific monitoring for the years 2023 and 2024. Materials and methods The aim is to describe the implementation of the "Pre Task Analysis" (PTA) method in API S.p.A. The company has started training sessions for managers and subsequently for Shift Leaders and operators, focusing on risk awareness. Shift Leaders must ensure that each operator fills in two PTA forms weekly. API S.p.A. monitors the application of PTA through bimonthly meetings, analyzing the results and collecting suggestions for improvements. Tools such as the "Toolbox Talks Meeting" and the "Safety On Purpose" (SOP) have also been introduced to strengthen safety at work and promote risk awareness. Results and discussion PTA, implemented starting from 2023, was introduced to improve operational safety by directly involving workers in risk assessment. During the first year, difficulties in understanding the concept of risk emerged, but thanks to intensive training, operators gained more autonomy and competence. In 2024, the process was consolidated, leading to continuous improvements and a safer working environment. Conclusions Despite initial difficulties in understanding risks, continuous training and additional tools such as the "Toolbox Talks Meeting" and the "Safety On Purpose" program facilitated the adoption of PTA, improving internal communication and collaboration. In the Thermoplastic Elastomeric (TPE) department, PTA increased risk awareness and worker autonomy, leading to a safer and more collaborative working environment. The experience of API S.p.A. represents a positive model for other companies.

Introduzione L’elaborato di tesi si basa sull’esperienza di tirocinio presso API S.p.A., azienda specializzata in materiali termoplastici ed elastomeri. Durante il tirocinio, l’autore ha approfondito temi di salute, sicurezza e ambiente, concentrandosi su un nuovo approccio alla consapevolezza del rischio, la “Pre Task Analysis” (PTA). Questo metodo, introdotto da TRINSEO, mira a sensibilizzare i lavoratori sui pericoli sul lavoro. La tesi esamina l'efficacia della PTA, con particolare attenzione al reparto Termoplastici Elastomerici (TPE), e analizza l’applicazione di questo approccio nel 2023 e 2024. Scopo della tesi Lo scopo risulta essere l’illustrazione dell’applicazione della Pre Task Analysis (PTA) presso API S.p.A., evidenziando come questo metodo aiuti a rendere il lavoro più sicuro, promuova la consapevolezza del rischio e migliori la collaborazione tra operai, preposti e dirigenti. L'analisi si concentra sul reparto Termoplastici Elastomerici (TPE), il più grande e rappresentativo dell'azienda. Vengono valutati i miglioramenti nell'identificazione dei rischi, la formazione dei lavoratori, l'emergere di nuove procedure, e l'efficacia generale della PTA nell'ambiente di lavoro, con un monitoraggio specifico per gli anni 2023 e 2024. Materiali e metodi Si mira a descrive l'implementazione del metodo "Pre Task Analysis" (PTA) in API S.p.A. L'azienda ha avviato sessioni di formazione per i responsabili e successivamente per i Capi Turno e gli operatori, focalizzandosi sulla consapevolezza dei rischi. I Capi Turno devono garantire che ogni operatore compili due moduli PTA settimanalmente. API S.p.A. monitora l'applicazione delle PTA tramite riunioni bimensili, analizzando i risultati e raccogliendo suggerimenti per miglioramenti. Sono stati introdotti anche strumenti come il "Toolbox Talks Meeting" e il "Safety On Purpose" (SOP) per rafforzare la sicurezza sul lavoro e promuovere la consapevolezza dei rischi. Risultati e discussione La PTA, implementata a partire dal 2023, è stata introdotta per migliorare la sicurezza operativa, coinvolgendo direttamente i lavoratori nella valutazione dei rischi. Durante il primo anno, sono emerse difficoltà legate alla comprensione del concetto di rischio, ma grazie a una formazione intensiva, gli operatori hanno acquisito maggiore autonomia e competenza. Nel 2024, il processo si è consolidato, portando a miglioramenti continui e a un ambiente di lavoro più sicuro. Conclusioni Nonostante le iniziali difficoltà nella comprensione dei rischi, una formazione continua e strumenti aggiuntivi come i "Toolbox Talks Meeting" e il programma "Safety On Purpose" hanno facilitato l'adozione della PTA, migliorando la comunicazione e la collaborazione interna. Nel reparto Termoplastici Elastomerici (TPE), la PTA ha aumentato la consapevolezza dei rischi e l'autonomia dei lavoratori, portando a un ambiente di lavoro più sicuro e collaborativo. L'esperienza di API S.p.A. rappresenta un modello positivo per altre aziende.

APPLICAZIONE DELLA PRE TASK ANALYSIS IN UN'AZIENDA DEL SETTORE GOMMA/PLASTICA

FANTINATO, MATILDE
2023/2024

Abstract

Introduction The thesis is based on the internship experience at API S.p.A., a company specialized in thermoplastic and elastomer materials. During the internship, the author studied health, safety and environmental issues, focusing on a new approach to risk awareness, the “Pre Task Analysis” (PTA). This method, introduced by TRINSEO, aims to raise workers’ awareness of workplace hazards. The thesis examines the effectiveness of PTA, with particular attention to the Thermoplastic Elastomeric (TPE) department, and analyzes the application of this approach in 2023 and 2024. Aim of the thesis The aim is to illustrate the application of Pre Task Analysis (PTA) at API S.p.A., highlighting how this method helps to make work safer, promotes risk awareness and improves collaboration between workers, supervisors and managers. The analysis focuses on the Thermoplastic Elastomeric (TPE) department, the largest and most representative of the company. Improvements in risk identification, worker training, emergence of new procedures, and overall effectiveness of PTA in the workplace are assessed, with specific monitoring for the years 2023 and 2024. Materials and methods The aim is to describe the implementation of the "Pre Task Analysis" (PTA) method in API S.p.A. The company has started training sessions for managers and subsequently for Shift Leaders and operators, focusing on risk awareness. Shift Leaders must ensure that each operator fills in two PTA forms weekly. API S.p.A. monitors the application of PTA through bimonthly meetings, analyzing the results and collecting suggestions for improvements. Tools such as the "Toolbox Talks Meeting" and the "Safety On Purpose" (SOP) have also been introduced to strengthen safety at work and promote risk awareness. Results and discussion PTA, implemented starting from 2023, was introduced to improve operational safety by directly involving workers in risk assessment. During the first year, difficulties in understanding the concept of risk emerged, but thanks to intensive training, operators gained more autonomy and competence. In 2024, the process was consolidated, leading to continuous improvements and a safer working environment. Conclusions Despite initial difficulties in understanding risks, continuous training and additional tools such as the "Toolbox Talks Meeting" and the "Safety On Purpose" program facilitated the adoption of PTA, improving internal communication and collaboration. In the Thermoplastic Elastomeric (TPE) department, PTA increased risk awareness and worker autonomy, leading to a safer and more collaborative working environment. The experience of API S.p.A. represents a positive model for other companies.
2023
APPLICATION OF PRE TASK ANALYSIS IN A COMPANY IN THE RUBBER/PLASTIC SECTOR
Introduzione L’elaborato di tesi si basa sull’esperienza di tirocinio presso API S.p.A., azienda specializzata in materiali termoplastici ed elastomeri. Durante il tirocinio, l’autore ha approfondito temi di salute, sicurezza e ambiente, concentrandosi su un nuovo approccio alla consapevolezza del rischio, la “Pre Task Analysis” (PTA). Questo metodo, introdotto da TRINSEO, mira a sensibilizzare i lavoratori sui pericoli sul lavoro. La tesi esamina l'efficacia della PTA, con particolare attenzione al reparto Termoplastici Elastomerici (TPE), e analizza l’applicazione di questo approccio nel 2023 e 2024. Scopo della tesi Lo scopo risulta essere l’illustrazione dell’applicazione della Pre Task Analysis (PTA) presso API S.p.A., evidenziando come questo metodo aiuti a rendere il lavoro più sicuro, promuova la consapevolezza del rischio e migliori la collaborazione tra operai, preposti e dirigenti. L'analisi si concentra sul reparto Termoplastici Elastomerici (TPE), il più grande e rappresentativo dell'azienda. Vengono valutati i miglioramenti nell'identificazione dei rischi, la formazione dei lavoratori, l'emergere di nuove procedure, e l'efficacia generale della PTA nell'ambiente di lavoro, con un monitoraggio specifico per gli anni 2023 e 2024. Materiali e metodi Si mira a descrive l'implementazione del metodo "Pre Task Analysis" (PTA) in API S.p.A. L'azienda ha avviato sessioni di formazione per i responsabili e successivamente per i Capi Turno e gli operatori, focalizzandosi sulla consapevolezza dei rischi. I Capi Turno devono garantire che ogni operatore compili due moduli PTA settimanalmente. API S.p.A. monitora l'applicazione delle PTA tramite riunioni bimensili, analizzando i risultati e raccogliendo suggerimenti per miglioramenti. Sono stati introdotti anche strumenti come il "Toolbox Talks Meeting" e il "Safety On Purpose" (SOP) per rafforzare la sicurezza sul lavoro e promuovere la consapevolezza dei rischi. Risultati e discussione La PTA, implementata a partire dal 2023, è stata introdotta per migliorare la sicurezza operativa, coinvolgendo direttamente i lavoratori nella valutazione dei rischi. Durante il primo anno, sono emerse difficoltà legate alla comprensione del concetto di rischio, ma grazie a una formazione intensiva, gli operatori hanno acquisito maggiore autonomia e competenza. Nel 2024, il processo si è consolidato, portando a miglioramenti continui e a un ambiente di lavoro più sicuro. Conclusioni Nonostante le iniziali difficoltà nella comprensione dei rischi, una formazione continua e strumenti aggiuntivi come i "Toolbox Talks Meeting" e il programma "Safety On Purpose" hanno facilitato l'adozione della PTA, migliorando la comunicazione e la collaborazione interna. Nel reparto Termoplastici Elastomerici (TPE), la PTA ha aumentato la consapevolezza dei rischi e l'autonomia dei lavoratori, portando a un ambiente di lavoro più sicuro e collaborativo. L'esperienza di API S.p.A. rappresenta un modello positivo per altre aziende.
Pre Task Analysis
Consapevolezza
Prevenzione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI Matilde Fantinato.pdf

accesso riservato

Dimensione 8.68 MB
Formato Adobe PDF
8.68 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/75708