Problem/Background: high-fidelity simulations are an increasingly utilized educational method in nursing training, aimed at improving students' practical and decision-making skills. However, how these simulations are perceived by the students themselves remains to be explored. Objective: The aim of this study is to investigate the satisfaction with high-fidelity simulations among nursing students. Materials and Methods: This observational study was conducted by analyzing the “Satisfaction with Simulation Experience” (SSE) questionnaire previously administered to 51 third-year nursing students at the Monselice campus. The questionnaires were completed by the students after participating in a high-fidelity simulation lab. Results: the results show that the majority of students have a positive perception of the simulation experience, with particular appreciation for the debriefing phase. Some uncertainties about clinical reasoning and clinical skills emerged, suggesting improvements are needed in these areas. Conclusions: high-fidelity simulations are perceived as a valuable tool for clinical learning and the development of practical skills. To maximize the effectiveness of this tool, it is desirable to improve the scenarios and pay particular attention to the feedback provided during debriefing.

Problema/background: le simulazioni ad alta fedeltà rappresentano un metodo educativo sempre più utilizzato in ambito formativo infermieristico, volte a migliorare le competenze pratiche e decisionali degli studenti. Tuttavia, resta da indagare come queste simulazioni siano percepite dagli studenti stessi. Obiettivo: l’obiettivo dello studio è indagare la soddisfazione alle simulazioni ad alta fedeltà degli studenti di infermieristica. Materiali e metodi: lo studio osservazionale è stato condotto analizzando il questionario “Satisfiction with Simulation Experience” (SSE) precedentemente somministrato a 51 studenti del terzo anno del Corso di Laurea in Infermieristica della sede di Monselice. I questionari sono stati compilati agli studenti dopo aver partecipato a un laboratorio di simulazione ad alta fedeltà. Risultati: i risultati ottenuti dimostrano che la maggioranza degli studenti ha una percezione positiva dell’esperienza di simulazione, con un particolare apprezzamento per la fase di debriefing. Sono emerse alcune incertezze sul ragionamento clinico e le abilità cliniche, suggerendo miglioramenti in queste aree. Conclusioni: Le simulazioni ad alta fedeltà sono percepite come valido strumento per l’apprendimento clinico e lo sviluppo di competenze pratiche. Per massimizzare l’efficacia di tale strumento è auspicabile migliorare gli scenari e prestare particolare attenzione ai feedback forniti durante il debriefing.

La percezione degli studenti sulla simulazione ad alta fedeltà: uno studio osservazionale

DALL'ASTA DE LUIGI, MATILDE
2023/2024

Abstract

Problem/Background: high-fidelity simulations are an increasingly utilized educational method in nursing training, aimed at improving students' practical and decision-making skills. However, how these simulations are perceived by the students themselves remains to be explored. Objective: The aim of this study is to investigate the satisfaction with high-fidelity simulations among nursing students. Materials and Methods: This observational study was conducted by analyzing the “Satisfaction with Simulation Experience” (SSE) questionnaire previously administered to 51 third-year nursing students at the Monselice campus. The questionnaires were completed by the students after participating in a high-fidelity simulation lab. Results: the results show that the majority of students have a positive perception of the simulation experience, with particular appreciation for the debriefing phase. Some uncertainties about clinical reasoning and clinical skills emerged, suggesting improvements are needed in these areas. Conclusions: high-fidelity simulations are perceived as a valuable tool for clinical learning and the development of practical skills. To maximize the effectiveness of this tool, it is desirable to improve the scenarios and pay particular attention to the feedback provided during debriefing.
2023
The students' perception of high-fidelity simulation: an observational study
Problema/background: le simulazioni ad alta fedeltà rappresentano un metodo educativo sempre più utilizzato in ambito formativo infermieristico, volte a migliorare le competenze pratiche e decisionali degli studenti. Tuttavia, resta da indagare come queste simulazioni siano percepite dagli studenti stessi. Obiettivo: l’obiettivo dello studio è indagare la soddisfazione alle simulazioni ad alta fedeltà degli studenti di infermieristica. Materiali e metodi: lo studio osservazionale è stato condotto analizzando il questionario “Satisfiction with Simulation Experience” (SSE) precedentemente somministrato a 51 studenti del terzo anno del Corso di Laurea in Infermieristica della sede di Monselice. I questionari sono stati compilati agli studenti dopo aver partecipato a un laboratorio di simulazione ad alta fedeltà. Risultati: i risultati ottenuti dimostrano che la maggioranza degli studenti ha una percezione positiva dell’esperienza di simulazione, con un particolare apprezzamento per la fase di debriefing. Sono emerse alcune incertezze sul ragionamento clinico e le abilità cliniche, suggerendo miglioramenti in queste aree. Conclusioni: Le simulazioni ad alta fedeltà sono percepite come valido strumento per l’apprendimento clinico e lo sviluppo di competenze pratiche. Per massimizzare l’efficacia di tale strumento è auspicabile migliorare gli scenari e prestare particolare attenzione ai feedback forniti durante il debriefing.
percezione studenti
simulazione
alta fedeltà
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dall'Asta De Luigi.Matilde.2055785.pdf

accesso aperto

Dimensione 990.72 kB
Formato Adobe PDF
990.72 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/75954