Introduction. Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition characterized by significant difficulties in social interaction and communication, as well as restricted interests and repetitive behaviors. Recent research has highlighted the importance of early interventions that involve not only children but also their parents as active participants in the therapeutic process. The Project ImPACT stands out for its family-centered approach and the active involvement of parents in promoting the communication and social skills of children with ASD. Objective. The main objective of this thesis is to evaluate the outcomes of a group-based intervention following the Project ImPACT model, observing how the active involvement of parents in the treatment may influence the development of their children’s communication and social skills. Materials and Methods. First, a bibliographic research of the most recent literature and an analysis of recommendations concerning interventions for young children diagnosed with ASD were conducted. Following this analysis, a sample of six children under the age of 3 with a diagnosis of Autism Spectrum Disorder was selected. A 12-session intervention, conducted on a weekly basis, was proposed to these families. These sessions alternated between group sessions for parents, where strategies were introduced, and individual parent-child sessions, where the strategies learned were implemented through therapist coaching. The tools used for the evaluation were the Piccolo-Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes and the SCC-Social Communication Checklist. Results. After 12 therapeutic sessions, varying degrees of improvement in communication skills were observed in all six children who participated. The communication methods and strategies implemented by the parents changed in all participants, which facilitated a greater openness from the children towards their parents. However, to optimize the intervention, it would be necessary to increase the number of sessions to allow for a consolidation of the skills acquired.

Introduzione. Il Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) è una condizione neuroevolutiva caratterizzata da difficoltà significative nell’interazione e comunicazione sociale e dalla presenza di interessi ristretti e comportamenti ripetitivi. La ricerca recente ha sottolineato l’importanza di interventi precoci che coinvolgano non solo i bambini, ma anche i loro genitori come figure attive nel processo terapeutico. Il Project ImPACT si distingue per il suo approccio centrato sulla famiglia e sul coinvolgimento attivo dei genitori nella promozione delle competenze comunicative e sociali dei bambini con ASD. Obiettivo. L’obiettivo principale di questa tesi è valutare i risultati raggiunti attraverso la proposta di un intervento di gruppo secondo il Modello del Project ImPACT, osservando come il coinvolgimento attivo dei genitori nel trattamento possa influenzare il progresso delle abilità comunicative e sociali dei loro bambini. Materiali e metodi: per prima cosa è stata fatta una ricerca bibliografica delle letteratura più recente e un’analisi delle raccomandazioni in merito agli interventi per bambini piccoli con diagnosi di ASD. In seguito a tale analisi è stato selezionato un campione di 6 bambini di età inferiore ai 3 anni e con diagnosi di Disturbo dello Spettro dell’Autismo. Per queste famiglie è stato proposto un intervento di 12 sedute, svolte a cadenza settimanale. Tali sedute si sono alternate tra sedute di gruppo per i genitori, in cui sono state esposte le strategie, e sedute individuali genitore-bambino, durante le quali sono state messe in pratica le strategie apprese attraverso il coaching del terapista. Gli strumenti utilizzati per la valutazione sono stati il Piccolo-Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes, e l’SCC-Social Communication Checklist. Risultati: dopo 12 sedute di intervento terapeutico sono stati osservati miglioramenti nelle competenze comunicative di entità variabile nei 6 bambini che vi hanno partecipato. Le modalità comunicative e le strategie messe in atto dai genitori si sono modificate nella totalità dei partecipanti e questo ha favorito un’apertura dei figli nei loro confronti. Per rendere l’intervento ottimale, tuttavia, sarebbe necessario aumentare il numero di sedute in modo da permettere un consolidamento delle competenze acquisite.

Progetto di Terapia Mediata dai Genitori per bambini con Disturbo dello Spettro Autistico: il Project ImPACT

CACCIA, SILVIA
2023/2024

Abstract

Introduction. Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition characterized by significant difficulties in social interaction and communication, as well as restricted interests and repetitive behaviors. Recent research has highlighted the importance of early interventions that involve not only children but also their parents as active participants in the therapeutic process. The Project ImPACT stands out for its family-centered approach and the active involvement of parents in promoting the communication and social skills of children with ASD. Objective. The main objective of this thesis is to evaluate the outcomes of a group-based intervention following the Project ImPACT model, observing how the active involvement of parents in the treatment may influence the development of their children’s communication and social skills. Materials and Methods. First, a bibliographic research of the most recent literature and an analysis of recommendations concerning interventions for young children diagnosed with ASD were conducted. Following this analysis, a sample of six children under the age of 3 with a diagnosis of Autism Spectrum Disorder was selected. A 12-session intervention, conducted on a weekly basis, was proposed to these families. These sessions alternated between group sessions for parents, where strategies were introduced, and individual parent-child sessions, where the strategies learned were implemented through therapist coaching. The tools used for the evaluation were the Piccolo-Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes and the SCC-Social Communication Checklist. Results. After 12 therapeutic sessions, varying degrees of improvement in communication skills were observed in all six children who participated. The communication methods and strategies implemented by the parents changed in all participants, which facilitated a greater openness from the children towards their parents. However, to optimize the intervention, it would be necessary to increase the number of sessions to allow for a consolidation of the skills acquired.
2023
Parent-Mediated Therapy Program for Children with Autism Spectrum Disorder: The Project ImPACT
Introduzione. Il Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) è una condizione neuroevolutiva caratterizzata da difficoltà significative nell’interazione e comunicazione sociale e dalla presenza di interessi ristretti e comportamenti ripetitivi. La ricerca recente ha sottolineato l’importanza di interventi precoci che coinvolgano non solo i bambini, ma anche i loro genitori come figure attive nel processo terapeutico. Il Project ImPACT si distingue per il suo approccio centrato sulla famiglia e sul coinvolgimento attivo dei genitori nella promozione delle competenze comunicative e sociali dei bambini con ASD. Obiettivo. L’obiettivo principale di questa tesi è valutare i risultati raggiunti attraverso la proposta di un intervento di gruppo secondo il Modello del Project ImPACT, osservando come il coinvolgimento attivo dei genitori nel trattamento possa influenzare il progresso delle abilità comunicative e sociali dei loro bambini. Materiali e metodi: per prima cosa è stata fatta una ricerca bibliografica delle letteratura più recente e un’analisi delle raccomandazioni in merito agli interventi per bambini piccoli con diagnosi di ASD. In seguito a tale analisi è stato selezionato un campione di 6 bambini di età inferiore ai 3 anni e con diagnosi di Disturbo dello Spettro dell’Autismo. Per queste famiglie è stato proposto un intervento di 12 sedute, svolte a cadenza settimanale. Tali sedute si sono alternate tra sedute di gruppo per i genitori, in cui sono state esposte le strategie, e sedute individuali genitore-bambino, durante le quali sono state messe in pratica le strategie apprese attraverso il coaching del terapista. Gli strumenti utilizzati per la valutazione sono stati il Piccolo-Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes, e l’SCC-Social Communication Checklist. Risultati: dopo 12 sedute di intervento terapeutico sono stati osservati miglioramenti nelle competenze comunicative di entità variabile nei 6 bambini che vi hanno partecipato. Le modalità comunicative e le strategie messe in atto dai genitori si sono modificate nella totalità dei partecipanti e questo ha favorito un’apertura dei figli nei loro confronti. Per rendere l’intervento ottimale, tuttavia, sarebbe necessario aumentare il numero di sedute in modo da permettere un consolidamento delle competenze acquisite.
Project imPACT
Autismo
TMG
TNPEE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
tesi_Caccia Silvia.pdf

accesso riservato

Dimensione 3.33 MB
Formato Adobe PDF
3.33 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/76312