Automation is a field where we want to achieve a defined result from a known process; the goal is to create a system that automatically modifies his behavior if, for some reason, the output is different from what we want. An area where this kind of devices are spreading is the automotive sector, used most of all for security purposes, with the presence of simple tools like the Cruise Control, till more complex applications like self-driving taxis. With these presuppositions we will analyze one of these devices: the Autonomous Emergency Braking (AEB); even if the basic idea is simple: slow down or stop if there is an obstacle in the way, developing a method to perform this task will not be so easy. We will show the logic behind the feedback structure of control system, after that we will focus on the types of data and how to use them to obtain only one output, then we will go towards the main body of the AEB, with its inputs, mechanism and effects. In this script are also presented some studio cases in different operative conditions, changing some parameters related to the drive conduct and to the vehicle characteristics, showing the behavior of the autonomous system and most of all, if it works in the proposed scenarios.
L'automazione è un ambito in cui si cerca di ottenere un risultato da un processo di cui si conosce la dinamica; l'obiettivo consiste nel creare un sistema che modifichi il suo comportamento in maniera autonoma se, per qualche ragione, il risultato ottenuto differisce da quello desiderato. Una branca degli studi in cui i sistemi automatici sono sempre più in crescita è quella dell'automotive, soprattutto per l'aumento della sicurezza stradale, con la presenza di dispositivi semplici, ad esempio il Cruise Control, fino a servizi di taxi a guida totalmente autonoma. Con questi presupposti si analizzerà uno dei componenti di questi sistemi automatici: la Frenata di Emergenza Autonoma o AEB: Autonomous Emergency Braking. Per quanto di base l'idea sia semplice, ovvero ridurre la velocità del veicolo o bloccarne l'avanzamento quando si trovano degli ostacoli lungo tragitto, trovare le metodologie per mettere in pratica le operazioni di rallentamento e arresto risulta complesso. Si fornirà quindi una panoramica sulla logicità dietro il funzionamento a catena chiusa dei controlli automatici, ci si concentrerà poi sulla tipologia di dati raccolti e come questi vengano combinati in un unico riferimento, per scendere dunque dentro l’organismo della frenata con i suoi input, le comparazioni interne e la risposta che andrà concretizzata. In questa sede poi si osserveranno casi studio in diverse condizioni operative, variando parametri inerenti la tipologia di guida e le caratteristiche del veicolo; infine si osserverà che risposta viene fornita dal sistema autonomo e soprattutto, se questa risulta efficace nella situazione proposta.
Analisi di un sistema di Frenata di Emergenza Autonoma (AEB)
STEFFANI, MATTEO
2023/2024
Abstract
Automation is a field where we want to achieve a defined result from a known process; the goal is to create a system that automatically modifies his behavior if, for some reason, the output is different from what we want. An area where this kind of devices are spreading is the automotive sector, used most of all for security purposes, with the presence of simple tools like the Cruise Control, till more complex applications like self-driving taxis. With these presuppositions we will analyze one of these devices: the Autonomous Emergency Braking (AEB); even if the basic idea is simple: slow down or stop if there is an obstacle in the way, developing a method to perform this task will not be so easy. We will show the logic behind the feedback structure of control system, after that we will focus on the types of data and how to use them to obtain only one output, then we will go towards the main body of the AEB, with its inputs, mechanism and effects. In this script are also presented some studio cases in different operative conditions, changing some parameters related to the drive conduct and to the vehicle characteristics, showing the behavior of the autonomous system and most of all, if it works in the proposed scenarios.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/76528