The present research analyzes the quality of internship experiences offered to students in the Professional Education degree program at the University of Padua. The main objective is to evaluate the level of preparation provided by internship facilities, considering the variety and complexity of the social and health contexts in which professional educators work. Through a quantitative and qualitative approach, a questionnaire was administered to 96 students, collecting data on the quality of the facilities, the guidance provided by tutors and the adequacy of the training received. The results, analyzed through descriptive statistics and thematic analysis, reveal strengths such as the diversity of experiences and weaknesses related to the inadequacy of some facilities in ensuring high training standards. These data provide a basis for identifying key characteristics that facilities should possess to provide effective training and for suggesting improvements in the apprenticeship system.

La presente ricerca analizza la qualità delle esperienze di tirocinio offerte agli studenti del corso di laurea in Educazione Professionale presso l'Università degli Studi di Padova. L'obiettivo principale è valutare il livello di preparazione fornito dalle strutture di tirocinio, considerando la varietà e la complessità dei contesti socio-sanitari in cui operano gli educatori professionali. Attraverso un approccio quantitativo e qualitativo, è stato somministrato un questionario a 96 studenti, raccogliendo dati sulla qualità delle strutture, sulla guida offerta dai tutor e sull'adeguatezza della formazione ricevuta. I risultati, analizzati tramite statistiche descrittive e analisi tematica, rivelano punti di forza come la diversità delle esperienze e debolezze legate all'inadeguatezza di alcune strutture nel garantire standard formativi elevati. Questi dati offrono una base per identificare le caratteristiche fondamentali che le strutture dovrebbero possedere per fornire una formazione efficace e per suggerire migliorie nel sistema di tirocinio.

Il sistema di assicurazione della qualità nel Corso di studi in Educazione professionale dell'Università di Padova: indagine qualitativa sulle strutture di tirocinio.

CONTE, MASSIMILIANO
2023/2024

Abstract

The present research analyzes the quality of internship experiences offered to students in the Professional Education degree program at the University of Padua. The main objective is to evaluate the level of preparation provided by internship facilities, considering the variety and complexity of the social and health contexts in which professional educators work. Through a quantitative and qualitative approach, a questionnaire was administered to 96 students, collecting data on the quality of the facilities, the guidance provided by tutors and the adequacy of the training received. The results, analyzed through descriptive statistics and thematic analysis, reveal strengths such as the diversity of experiences and weaknesses related to the inadequacy of some facilities in ensuring high training standards. These data provide a basis for identifying key characteristics that facilities should possess to provide effective training and for suggesting improvements in the apprenticeship system.
2023
The Quality Assurance System in the Vocational Education Degree Course at the University of Padua: Qualitative Survey of Apprenticeship Facilities
La presente ricerca analizza la qualità delle esperienze di tirocinio offerte agli studenti del corso di laurea in Educazione Professionale presso l'Università degli Studi di Padova. L'obiettivo principale è valutare il livello di preparazione fornito dalle strutture di tirocinio, considerando la varietà e la complessità dei contesti socio-sanitari in cui operano gli educatori professionali. Attraverso un approccio quantitativo e qualitativo, è stato somministrato un questionario a 96 studenti, raccogliendo dati sulla qualità delle strutture, sulla guida offerta dai tutor e sull'adeguatezza della formazione ricevuta. I risultati, analizzati tramite statistiche descrittive e analisi tematica, rivelano punti di forza come la diversità delle esperienze e debolezze legate all'inadeguatezza di alcune strutture nel garantire standard formativi elevati. Questi dati offrono una base per identificare le caratteristiche fondamentali che le strutture dovrebbero possedere per fornire una formazione efficace e per suggerire migliorie nel sistema di tirocinio.
Educazione
Professionale
Tirocinio
Qualitativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CONTE_Il sistema di assicurazione della qualità nel Corso di studi in Educazione.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.79 MB
Formato Adobe PDF
2.79 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/77022