Introduction: High-quality obstetric care during labor is crucial for improving maternal and fetal outcomes, as well as for ensuring a positive experience for the woman and her partner. In recent years, non-pharmacological methods for pain management, such as osteomuscular manipulation techniques, have proven effective in enhancing the comfort and well-being of women. However, these topics are not yet integrated into the curriculum of the Midwifery Degree Program, making learning possible only during internships with trained midwifery staff. To address this gap, a training intervention using peer education was launched. This approach promotes peer-to-peer learning and the development of technical and relational skills essential for quality midwifery practice. Aim of the Study: The aim of this study is to evaluate the effectiveness of a peer education training intervention for second-year midwifery students in Treviso, focusing on osteomuscular manipulation techniques. The objective is to provide theoretical and practical skills to ensure innovative and safe support for women in labor. Materials and Methods: The study sample consists of second-year students in the Midwifery Degree Program (Treviso campus). The project involved the design and execution of a theoretical-practical workshop using the peer education methodology, approved by the Coordinator for Educational Activities of the Degree Program. The course was led by two third-year students in the Midwifery Degree Program (Treviso campus). For data collection, two questionnaires were administered—one on expectations and one on satisfaction—and two tests to assess learning, administered at the beginning and end of the intervention. Results: Ten students participated in the workshop. The entire sample completed the expectation and satisfaction questionnaires, as well as the learning assessment tests. Data analysis from the expectation questionnaire showed strong agreement and interest in the workshop. The satisfaction questionnaire, on the other hand, reported positive ratings regarding the organization and quality of the teaching. The learning assessment indicated a general improvement in students' theoretical skills. Conclusion: The results obtained are consistent with the literature review and confirm the effectiveness of peer education in promoting practical skills among students.

Introduzione: Un’assistenza ostetrica di qualità durante il travaglio di parto è cruciale sia per migliorare gli outcomes materni e fetali, che per garantire una esperienza positiva per la donna/coppia. Negli ultimi anni, i metodi non farmacologici per la gestione del dolore, come l’utilizzo di tecniche di manipolazione osteomuscolare si sono dimostrati efficaci nel migliorare il comfort e il benessere della donna. Tuttavia, questi temi non sono ancora integrati all’interno degli insegnamenti dei Corso di Laurea in Ostetricia, rendendo l’apprendimento possibile solo durante il tirocinio con personale ostetrico formato. Per affrontare questa lacuna è stato avviato un intervento formativo utilizzando la peer education. Questo approccio promuove l’apprendimento tra pari e lo sviluppo di competenze tecniche e relazionali fondamentali per una pratica ostetrica di qualità. Scopo dello studio: Lo scopo dello studio è quello di valutare l’efficacia di un intervento formativo in peer education per le studentesse del secondo anno di Ostetricia di Treviso, focalizzato sulle tecniche di manipolazione osteomuscolare. L'obiettivo è fornire competenze teoriche e pratiche per garantire un’assistenza innovativa e sicura alle donne in travaglio. Materiali e metodi: Il campione dello studio è rappresentato dalle studentesse del secondo anno del Corso di Laurea in Ostetricia (sede di Treviso). Il progetto ha riguardato la progettazione ed esecuzione di un laboratorio teorico-pratico con la metodologia della peer education, approvato dalla Coordinatrice per le Attività Formative del CdL. Il corso è stato condotto da due studentesse del terzo anno del Corso di Laurea in Ostetricia (sede di Treviso). Ai fini della raccolta dati sono stati somministrati due questionari, uno sulle aspettative ed uno di gradimento, e due test per la valutazione dell’apprendimento, all’inizio a alla fine dell’intervento. Risultati: Al laboratorio hanno partecipato 10 studentesse. Il 100% del campione oggetto d’indagine ha completato i questionari sulle aspettative e di gradimento, nonché i test di valutazione dell’apprendimento. L’analisi dei dati relativi al questionario sulle aspettative ha mostrato un forte consenso ed interesse nel laboratorio. Il questionario di gradimento ha riportato valutazioni positive in ambito di organizzazione e qualità della didattica. La valutazione dell’apprendimento ha rilevato un miglioramento generale delle competenze teoriche da parte delle studentesse. Conclusione: I risultati ottenuti sono conformi con la revisione della letteratura e confermano l’efficacia della peer education nel promuovere competenze pratiche tra studenti.

Tecniche di manipolazione osteomuscolare in travaglio: applicazione della peer education al corso di laurea in Ostetricia.

STEFANI, LAURA
2023/2024

Abstract

Introduction: High-quality obstetric care during labor is crucial for improving maternal and fetal outcomes, as well as for ensuring a positive experience for the woman and her partner. In recent years, non-pharmacological methods for pain management, such as osteomuscular manipulation techniques, have proven effective in enhancing the comfort and well-being of women. However, these topics are not yet integrated into the curriculum of the Midwifery Degree Program, making learning possible only during internships with trained midwifery staff. To address this gap, a training intervention using peer education was launched. This approach promotes peer-to-peer learning and the development of technical and relational skills essential for quality midwifery practice. Aim of the Study: The aim of this study is to evaluate the effectiveness of a peer education training intervention for second-year midwifery students in Treviso, focusing on osteomuscular manipulation techniques. The objective is to provide theoretical and practical skills to ensure innovative and safe support for women in labor. Materials and Methods: The study sample consists of second-year students in the Midwifery Degree Program (Treviso campus). The project involved the design and execution of a theoretical-practical workshop using the peer education methodology, approved by the Coordinator for Educational Activities of the Degree Program. The course was led by two third-year students in the Midwifery Degree Program (Treviso campus). For data collection, two questionnaires were administered—one on expectations and one on satisfaction—and two tests to assess learning, administered at the beginning and end of the intervention. Results: Ten students participated in the workshop. The entire sample completed the expectation and satisfaction questionnaires, as well as the learning assessment tests. Data analysis from the expectation questionnaire showed strong agreement and interest in the workshop. The satisfaction questionnaire, on the other hand, reported positive ratings regarding the organization and quality of the teaching. The learning assessment indicated a general improvement in students' theoretical skills. Conclusion: The results obtained are consistent with the literature review and confirm the effectiveness of peer education in promoting practical skills among students.
2023
Osteomuscular manipulation techniques in labour: a peer education approach in the midwifery degree program.
Introduzione: Un’assistenza ostetrica di qualità durante il travaglio di parto è cruciale sia per migliorare gli outcomes materni e fetali, che per garantire una esperienza positiva per la donna/coppia. Negli ultimi anni, i metodi non farmacologici per la gestione del dolore, come l’utilizzo di tecniche di manipolazione osteomuscolare si sono dimostrati efficaci nel migliorare il comfort e il benessere della donna. Tuttavia, questi temi non sono ancora integrati all’interno degli insegnamenti dei Corso di Laurea in Ostetricia, rendendo l’apprendimento possibile solo durante il tirocinio con personale ostetrico formato. Per affrontare questa lacuna è stato avviato un intervento formativo utilizzando la peer education. Questo approccio promuove l’apprendimento tra pari e lo sviluppo di competenze tecniche e relazionali fondamentali per una pratica ostetrica di qualità. Scopo dello studio: Lo scopo dello studio è quello di valutare l’efficacia di un intervento formativo in peer education per le studentesse del secondo anno di Ostetricia di Treviso, focalizzato sulle tecniche di manipolazione osteomuscolare. L'obiettivo è fornire competenze teoriche e pratiche per garantire un’assistenza innovativa e sicura alle donne in travaglio. Materiali e metodi: Il campione dello studio è rappresentato dalle studentesse del secondo anno del Corso di Laurea in Ostetricia (sede di Treviso). Il progetto ha riguardato la progettazione ed esecuzione di un laboratorio teorico-pratico con la metodologia della peer education, approvato dalla Coordinatrice per le Attività Formative del CdL. Il corso è stato condotto da due studentesse del terzo anno del Corso di Laurea in Ostetricia (sede di Treviso). Ai fini della raccolta dati sono stati somministrati due questionari, uno sulle aspettative ed uno di gradimento, e due test per la valutazione dell’apprendimento, all’inizio a alla fine dell’intervento. Risultati: Al laboratorio hanno partecipato 10 studentesse. Il 100% del campione oggetto d’indagine ha completato i questionari sulle aspettative e di gradimento, nonché i test di valutazione dell’apprendimento. L’analisi dei dati relativi al questionario sulle aspettative ha mostrato un forte consenso ed interesse nel laboratorio. Il questionario di gradimento ha riportato valutazioni positive in ambito di organizzazione e qualità della didattica. La valutazione dell’apprendimento ha rilevato un miglioramento generale delle competenze teoriche da parte delle studentesse. Conclusione: I risultati ottenuti sono conformi con la revisione della letteratura e confermano l’efficacia della peer education nel promuovere competenze pratiche tra studenti.
peer education
ostetricia
studenti
manipolazione
travaglio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Stefani_Laura.pdf

accesso riservato

Dimensione 4.1 MB
Formato Adobe PDF
4.1 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/77606