Italy has addressed the European program NextGenerationEU (NGEU) by enacting Law 79/2022, aimed at equipping secondary school teachers with the pedagogical skills necessary to enhance students' soft skills and critical thinking abilities. These skills are essential in an era of rapid technological, economic, and social transformations. Grounded in the theories of notable pedagogists Paulo Freire, Henry Giroux, and Peter McLaren, critical pedagogy empowers Italian secondary teachers to shape this evolving future. It emphasizes the importance of students becoming active societal participants by fostering awareness of injustices and advocating for change. Critical literacy further aids in developing critical thinking by enabling students to analyze, comprehend, and influence their social and cultural environment, thus aligning with the goals of the NGEU program.
L'Italia ha implementato il programma europeo NextGenerationEU (NGEU) con l'emanazione della Legge 79/2022, che introduce un nuovo percorso abilitante per gli insegnanti della scuola secondaria di primo e secondo grado, finalizzato a formare i futuri docenti dotandoli delle competenze pedagogiche necessarie a potenziare le competenze trasversali e il pensiero critico degli studenti. Queste competenze sono essenziali in un'epoca di rapide trasformazioni tecnologiche, economiche e sociali. In linea con le teorie dei pedagogisti critici come Paulo Freire, Henry Giroux e Peter McLaren, la pedagogia critica contribuisce a ricostruire l'immagine del docente come un attivo trasformatore della società, capace di promuovere negli studenti la consapevolezza delle ingiustizie radicate nella società e di sostenere il cambiamento. L'alfabetizzazione critica, in particolare, supporta un apprendimento critico e consapevole, fornendo agli studenti gli strumenti per analizzare, comprendere e influenzare il loro ambiente sociale e culturale, così come auspicato dalle più recenti Raccomandazioni Europee.
La pedagogia critica come prospettiva di riferimento nella formazione iniziale degli insegnanti di scuola secondaria
MENEGON, ALESSANDRA
2023/2024
Abstract
Italy has addressed the European program NextGenerationEU (NGEU) by enacting Law 79/2022, aimed at equipping secondary school teachers with the pedagogical skills necessary to enhance students' soft skills and critical thinking abilities. These skills are essential in an era of rapid technological, economic, and social transformations. Grounded in the theories of notable pedagogists Paulo Freire, Henry Giroux, and Peter McLaren, critical pedagogy empowers Italian secondary teachers to shape this evolving future. It emphasizes the importance of students becoming active societal participants by fostering awareness of injustices and advocating for change. Critical literacy further aids in developing critical thinking by enabling students to analyze, comprehend, and influence their social and cultural environment, thus aligning with the goals of the NGEU program.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Menegon_Alessandra.pdf
accesso riservato
Dimensione
2.12 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.12 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/78174