OPERA AT SCHOOL La piccola Turandot. The work I wish to present is based on my experience as a primary school teacher and music expert. I reflected on the educational and training mission that the school can and should undertake and achieve. Music and theater are very effective tools for educating and raising pupils' awareness of the details that make the difference, their calm, attention and ability to reflect on things, creativity and management of space and voice, their knowledge of our immense musical and cultural heritage, as well as collaboration and inclusion. Music and theater can be excellent educational resources for creating an inclusive environment in which different culture and backgrounds meet and for building spaces of knowledge and trust. This thesis discusses the results of the project La piccola Turandot, who is the main character of the theatrical fairytale by Carlo Gozzi and of the opera by Giacomo Puccini. This project aims to improve the linguistic, musical and social skills of the participants, their emotional intelligence, and their awareness of sensations and feelings. The thesis proposes suggestions for future educational interventions that use art as a transversal means of teaching. Musical and theatrical education manages to bring out children's the potentials and talents, of which they may be unconscious and that, if developed, can support and positively impact their lives. The interdisciplinary musical and theatrical educational path examined was implemented in a Primary School in Venice, in the 2023-2024 school year, where I worked. While I was commitment to the project and doing my research activity, the school’s pupils were the protagonists. Together, we managed to achieve important objectives such as the activation of positive channels of understanding, communication, knowledge and, above all, cooperation. The project examined succeeded in promoting musical and theatrical education as an effective tool for the development of students' cognitive, communicative, physical and emotional skills. Through an integrated and intercultural approach, it was possible to stimulate children's creativity, imagination and collaboration, exploiting the languages of theater and music while also encouraging the learning of many historical, cultural, geographical and artistic contents.

L’OPERA LIRICA A SCUOLA La piccola Turandot. Il lavoro di tesi che desidero presentare nasce dall’esperienza di insegnante nella Scuola Primaria e di esperto di musica che sempre più mi ha portato a riflettere sulla missione educativa e formativa che la scuola può e deve realmente proporre e realizzare. Musica e teatro sono degli strumenti molto efficaci per educare e sensibilizzare i bambini ai dettagli che fanno la differenza, alla calma, all’attenzione e alla riflessione, alla creatività e alla gestione dello spazio e della voce, al nostro immenso patrimonio musicale e culturale, nonchè alla collaborazione e all’inclusione. La musica e il teatro riescono ad essere delle ottime risorse educative per creare un ambiente inclusivo in cui si incontrano differenti vite, costruendo spazi di conoscenza e di fiducia. Questa tesi discute i risultati ottenuti dal progetto La piccola Turandot, protagonista dell’omonima fiaba teatrale di Carlo Gozzi e dell’opera lirica di Giacomo Puccini, evidenziando nello specifico il potenziamento delle abilità linguistiche, musicali e sociali dei partecipanti, il riconoscimento delle emozioni, delle sensazioni e dei sentimenti, proponendo anche suggerimenti per futuri interventi educativi che utilizzino l’arte come mezzo trasversale di insegnamento. L’educazione musicale e teatrale riesce a far emergere nei bambini delle potenzialità e dei talenti di cui essi sono portatori inconsapevoli ma che, se sviluppati, possono accompagnarci e sostenerci per tutta la vita. Il percorso didattico interdisciplinare musicale e teatrale preso in esame è stato attuato in una Scuola Primaria di Venezia, nell’anno scolastico 2023-2024, nel quale con grande impegno e ricerca ho lavorato e che ha visto protagonisti i bambini. Insieme siamo riusciti a raggiungere importanti obiettivi come l’attivazione di canali positivi di comprensione, comunicazione, conoscenza e soprattutto di cooperazione. Il progetto preso in esame è riuscito nell’intento di promuovere l’educazione musicale e teatrale come strumento efficace per lo sviluppo delle competenze cognitive, comunicative, motorie ed emotive degli studenti. Attraverso un approccio integrato e interculturale, si è potuto stimolare la creatività, l’immaginazione e la collaborazione dei bambini, sfruttando i linguaggi del teatro e della musica favorendo anche l’apprendimento di molti contenuti storici, culturali, geografici e artistici.

L'opera lirica a scuola: La piccola Turandot

BERTOLOTTI, ENRICO
2023/2024

Abstract

OPERA AT SCHOOL La piccola Turandot. The work I wish to present is based on my experience as a primary school teacher and music expert. I reflected on the educational and training mission that the school can and should undertake and achieve. Music and theater are very effective tools for educating and raising pupils' awareness of the details that make the difference, their calm, attention and ability to reflect on things, creativity and management of space and voice, their knowledge of our immense musical and cultural heritage, as well as collaboration and inclusion. Music and theater can be excellent educational resources for creating an inclusive environment in which different culture and backgrounds meet and for building spaces of knowledge and trust. This thesis discusses the results of the project La piccola Turandot, who is the main character of the theatrical fairytale by Carlo Gozzi and of the opera by Giacomo Puccini. This project aims to improve the linguistic, musical and social skills of the participants, their emotional intelligence, and their awareness of sensations and feelings. The thesis proposes suggestions for future educational interventions that use art as a transversal means of teaching. Musical and theatrical education manages to bring out children's the potentials and talents, of which they may be unconscious and that, if developed, can support and positively impact their lives. The interdisciplinary musical and theatrical educational path examined was implemented in a Primary School in Venice, in the 2023-2024 school year, where I worked. While I was commitment to the project and doing my research activity, the school’s pupils were the protagonists. Together, we managed to achieve important objectives such as the activation of positive channels of understanding, communication, knowledge and, above all, cooperation. The project examined succeeded in promoting musical and theatrical education as an effective tool for the development of students' cognitive, communicative, physical and emotional skills. Through an integrated and intercultural approach, it was possible to stimulate children's creativity, imagination and collaboration, exploiting the languages of theater and music while also encouraging the learning of many historical, cultural, geographical and artistic contents.
2023
Opera at school: La piccola Turandot
L’OPERA LIRICA A SCUOLA La piccola Turandot. Il lavoro di tesi che desidero presentare nasce dall’esperienza di insegnante nella Scuola Primaria e di esperto di musica che sempre più mi ha portato a riflettere sulla missione educativa e formativa che la scuola può e deve realmente proporre e realizzare. Musica e teatro sono degli strumenti molto efficaci per educare e sensibilizzare i bambini ai dettagli che fanno la differenza, alla calma, all’attenzione e alla riflessione, alla creatività e alla gestione dello spazio e della voce, al nostro immenso patrimonio musicale e culturale, nonchè alla collaborazione e all’inclusione. La musica e il teatro riescono ad essere delle ottime risorse educative per creare un ambiente inclusivo in cui si incontrano differenti vite, costruendo spazi di conoscenza e di fiducia. Questa tesi discute i risultati ottenuti dal progetto La piccola Turandot, protagonista dell’omonima fiaba teatrale di Carlo Gozzi e dell’opera lirica di Giacomo Puccini, evidenziando nello specifico il potenziamento delle abilità linguistiche, musicali e sociali dei partecipanti, il riconoscimento delle emozioni, delle sensazioni e dei sentimenti, proponendo anche suggerimenti per futuri interventi educativi che utilizzino l’arte come mezzo trasversale di insegnamento. L’educazione musicale e teatrale riesce a far emergere nei bambini delle potenzialità e dei talenti di cui essi sono portatori inconsapevoli ma che, se sviluppati, possono accompagnarci e sostenerci per tutta la vita. Il percorso didattico interdisciplinare musicale e teatrale preso in esame è stato attuato in una Scuola Primaria di Venezia, nell’anno scolastico 2023-2024, nel quale con grande impegno e ricerca ho lavorato e che ha visto protagonisti i bambini. Insieme siamo riusciti a raggiungere importanti obiettivi come l’attivazione di canali positivi di comprensione, comunicazione, conoscenza e soprattutto di cooperazione. Il progetto preso in esame è riuscito nell’intento di promuovere l’educazione musicale e teatrale come strumento efficace per lo sviluppo delle competenze cognitive, comunicative, motorie ed emotive degli studenti. Attraverso un approccio integrato e interculturale, si è potuto stimolare la creatività, l’immaginazione e la collaborazione dei bambini, sfruttando i linguaggi del teatro e della musica favorendo anche l’apprendimento di molti contenuti storici, culturali, geografici e artistici.
musica
opera lirica
turandot
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
bertolotti_enrico.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.55 MB
Formato Adobe PDF
2.55 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78500