From its inception to the present day, the museum has undergone radical transformations: from a simple place of preservation of artefacts, it has evolved into a fundamental educational resource, particularly for teaching history. For this discipline, in fact, direct experience with historical relics can facilitate discovery-based learning. The thesis explores the educational potential of museums, focusing on their integration within a modular teaching path for primary school. The aim is to promote not only historical knowledge but also transversal skills such as critical thinking, ability to work in groups and make links between past and present.

Dalla sua nascita ad oggi, il museo ha subito trasformazioni radicali: da luogo di semplice conservazione di reperti, si è evoluto in una risorsa educativa fondamentale, in particolare per l'insegnamento della storia. Per questa disciplina, infatti, l'esperienza diretta con i reperti storici, può facilitare l'apprendimento basato sulla scoperta. La tesi esplora il potenziale educativo dei musei, concentrandosi sulla loro integrazione all'interno di un percorso didattico modulare per la scuola primaria. L'obiettivo è quello di promuovere non solo la conoscenza storica, ma anche competenze trasversali, come il pensiero critico, la capacità di lavorare in gruppo e di fare collegamenti tra passato e presente.

Il museo come spazio educativo. Una proposta didattica per l'insegnamento della storia.

GUGLIELMO, ELENA
2023/2024

Abstract

From its inception to the present day, the museum has undergone radical transformations: from a simple place of preservation of artefacts, it has evolved into a fundamental educational resource, particularly for teaching history. For this discipline, in fact, direct experience with historical relics can facilitate discovery-based learning. The thesis explores the educational potential of museums, focusing on their integration within a modular teaching path for primary school. The aim is to promote not only historical knowledge but also transversal skills such as critical thinking, ability to work in groups and make links between past and present.
2023
Museums and discovery learning: an educational proposal for the teaching of history.
Dalla sua nascita ad oggi, il museo ha subito trasformazioni radicali: da luogo di semplice conservazione di reperti, si è evoluto in una risorsa educativa fondamentale, in particolare per l'insegnamento della storia. Per questa disciplina, infatti, l'esperienza diretta con i reperti storici, può facilitare l'apprendimento basato sulla scoperta. La tesi esplora il potenziale educativo dei musei, concentrandosi sulla loro integrazione all'interno di un percorso didattico modulare per la scuola primaria. L'obiettivo è quello di promuovere non solo la conoscenza storica, ma anche competenze trasversali, come il pensiero critico, la capacità di lavorare in gruppo e di fare collegamenti tra passato e presente.
Esperienza
Apprendimento
Musei
Storia
Didattica
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Guglielmo_Elena.pdf

Accesso riservato

Dimensione 2.15 MB
Formato Adobe PDF
2.15 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78507