This thesis presents an experimental educational intervention aimed at teaching probability in fifth-grade primary school classes, using games as an educational tool. The main objective is to develop probabilistic thinking in children and raise awareness about the risks of gambling. Through a series of workshops and practical activities, misconceptions related to probability are analyzed, and the effectiveness of a playful approach in teaching mathematics is examined. The work compares the results of the experimental classes with INVALSI tests, highlighting students' progress and the importance of probability education from a young age.

La tesi propone un intervento didattico sperimentale volto all'insegnamento della probabilità nelle classi quinte della scuola primaria, utilizzando il gioco come strumento educativo. L'obiettivo principale è sviluppare il pensiero probabilistico nei bambini e promuovere la consapevolezza sui rischi del gioco d'azzardo. Attraverso una serie di laboratori e attività pratiche, si analizzano le misconcezioni legate alla probabilità e si esamina l'efficacia dell'approccio ludico nell'insegnamento della matematica. Il lavoro confronta i risultati delle classi sperimentali con le prove INVALSI, evidenziando i progressi degli alunni e l'importanza dell'educazione alla probabilità fin dalla tenera età.

SCOMMETTIAMO CHE...? Intervento didattico sperimentale sulla probabilità attraverso i giochi in due classi quinte di scuola primaria

MENEGATO, EMANUEL
2023/2024

Abstract

This thesis presents an experimental educational intervention aimed at teaching probability in fifth-grade primary school classes, using games as an educational tool. The main objective is to develop probabilistic thinking in children and raise awareness about the risks of gambling. Through a series of workshops and practical activities, misconceptions related to probability are analyzed, and the effectiveness of a playful approach in teaching mathematics is examined. The work compares the results of the experimental classes with INVALSI tests, highlighting students' progress and the importance of probability education from a young age.
2023
LET'S BET...? Experimental educational intervention on probability using games in two fifth grade primary school classes
La tesi propone un intervento didattico sperimentale volto all'insegnamento della probabilità nelle classi quinte della scuola primaria, utilizzando il gioco come strumento educativo. L'obiettivo principale è sviluppare il pensiero probabilistico nei bambini e promuovere la consapevolezza sui rischi del gioco d'azzardo. Attraverso una serie di laboratori e attività pratiche, si analizzano le misconcezioni legate alla probabilità e si esamina l'efficacia dell'approccio ludico nell'insegnamento della matematica. Il lavoro confronta i risultati delle classi sperimentali con le prove INVALSI, evidenziando i progressi degli alunni e l'importanza dell'educazione alla probabilità fin dalla tenera età.
Matematica
Probabilità
Didattica ludica
Azzardo
Scuola Primaria
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Menegato_Emanuel.pdf

accesso riservato

Dimensione 11.82 MB
Formato Adobe PDF
11.82 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78509