This thesis presents an experimental educational intervention aimed at teaching probability in fifth-grade primary school classes, using games as an educational tool. The main objective is to develop probabilistic thinking in children and raise awareness about the risks of gambling. Through a series of workshops and practical activities, misconceptions related to probability are analyzed, and the effectiveness of a playful approach in teaching mathematics is examined. The work compares the results of the experimental classes with INVALSI tests, highlighting students' progress and the importance of probability education from a young age.
La tesi propone un intervento didattico sperimentale volto all'insegnamento della probabilità nelle classi quinte della scuola primaria, utilizzando il gioco come strumento educativo. L'obiettivo principale è sviluppare il pensiero probabilistico nei bambini e promuovere la consapevolezza sui rischi del gioco d'azzardo. Attraverso una serie di laboratori e attività pratiche, si analizzano le misconcezioni legate alla probabilità e si esamina l'efficacia dell'approccio ludico nell'insegnamento della matematica. Il lavoro confronta i risultati delle classi sperimentali con le prove INVALSI, evidenziando i progressi degli alunni e l'importanza dell'educazione alla probabilità fin dalla tenera età.
SCOMMETTIAMO CHE...? Intervento didattico sperimentale sulla probabilità attraverso i giochi in due classi quinte di scuola primaria
MENEGATO, EMANUEL
2023/2024
Abstract
This thesis presents an experimental educational intervention aimed at teaching probability in fifth-grade primary school classes, using games as an educational tool. The main objective is to develop probabilistic thinking in children and raise awareness about the risks of gambling. Through a series of workshops and practical activities, misconceptions related to probability are analyzed, and the effectiveness of a playful approach in teaching mathematics is examined. The work compares the results of the experimental classes with INVALSI tests, highlighting students' progress and the importance of probability education from a young age.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Menegato_Emanuel.pdf
accesso riservato
Dimensione
11.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.82 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/78509