BACKGROUND: Role transitions in nursing represent a significant challenge for both novice and experienced nurses, often characterized by stress and emotional upheaval associated with the development of new identities, values, and competencies. While substantial attention is devoted to supporting new graduate nurses, the processes that experienced nurses undergo when transitioning between clinical specialties, such as moving from ward settings to critical care environments, like sub-intensive care units, are underexplored in the literature. Understanding these dynamics is essential to foster effective transitions, mitigate turnover, and promote well-being amidst evolving models of care delivery. OBJECTIVES: The aim of this study was to explore the experiences of experienced nurses transitioning from a clinical ward environment to a subacute care setting. The secondary objective was to identify the barriers and facilitators influencing this process to provide insights for supporting transitions. DESIGN: We conducted a qualitative study using interpretive description methodology. METHODS: Using a purposeful sample of 14 experienced nurses from an adult respiratory ward unit, two semi-structured focus group interviews were conducted, transcribed verbatim and analysed via thematic analysis. RESULTS: Our findings indicate two interconnected themes that reflect two complementary dimensions of the transition experience: (a) experiencing the introspection of waiting; (b) encountering facilitators and barriers to organizational change. CONCLUSIONS: The findings highlight the complexity of role transitions for experienced nurses and the need for targeted, evidence-based interventions. Structured training, tailored mentorship and inclusive organizational practices are essential to foster adaptation, enhance resilience, and support workforce sustainability while maintaining high-quality care.

INTRODUZIONE: Le transizioni di ruolo rappresentano una sfida importante per gli infermieri, spesso caratterizzate da stress e sconvolgimenti emotivi legati allo sviluppo di nuove identità, valori e competenze. Sebbene molta attenzione sia oggi dedicata al supporto degli infermieri novizi in transizione nella pratica clinica, i processi che gli infermieri esperti affrontano durante la transizione tra specialità cliniche, come il passaggio da un setting di reparto a un setting di area critica, come la terapia sub-intensiva, risultano ancora poco approfonditi in letteratura. Comprendere queste dinamiche è fondamentale per favorire transizioni efficaci, ridurre il turnover e promuovere il benessere dei professionisti, nel contesto di modelli assistenziali in continua evoluzione. OBIETTIVI: L'obiettivo di questo studio è esplorare le esperienze degli infermieri esperti all'inizio della loro transizione lavorativa dal setting di reparto a quello di terapia sub-intensiva respiratoria. L'obiettivo secondario è identificare le barriere ed i fattori facilitanti che influenzano questo processo, al fine di fornire indicazioni utili per supportare le transizioni. DISEGNO DELLO STUDIO: È stato condotto uno studio qualitativo utilizzando la metodologia dell'interpretive description. MATERIALI E METODI: Utilizzando un campionamento propositivo di 14 infermiere esperte provenienti da un reparto di pneumologia, sono stati condotti due focus group semi-strutturati, trascritti integralmente e analizzati tramite analisi tematica. RISULTATI: I risultati evidenziano due temi interconnessi che rappresentano dimensioni complementari dell'esperienza di transizione: (a) vivere l'introspezione dell'attesa; (b) incontrare facilitatori e ostacoli al cambiamento organizzativo. CONCLUSIONI: I risultati evidenziano la complessità della transizione di ruolo per gli infermieri esperti e la necessità di interventi mirati ed evidence-based. Formazione strutturata, affiancamento personalizzato e pratiche organizzative inclusive sono essenziali per favorire l’adattamento, migliorare la resilienza e garantire la continuità del servizio, assicurando al contempo un’assistenza sanitaria di alta qualità.

Nurses' experience of transition to a new sub-intensive care unit for respiratory patients: a qualitative study.

MARANGON, FRANCESCA
2023/2024

Abstract

BACKGROUND: Role transitions in nursing represent a significant challenge for both novice and experienced nurses, often characterized by stress and emotional upheaval associated with the development of new identities, values, and competencies. While substantial attention is devoted to supporting new graduate nurses, the processes that experienced nurses undergo when transitioning between clinical specialties, such as moving from ward settings to critical care environments, like sub-intensive care units, are underexplored in the literature. Understanding these dynamics is essential to foster effective transitions, mitigate turnover, and promote well-being amidst evolving models of care delivery. OBJECTIVES: The aim of this study was to explore the experiences of experienced nurses transitioning from a clinical ward environment to a subacute care setting. The secondary objective was to identify the barriers and facilitators influencing this process to provide insights for supporting transitions. DESIGN: We conducted a qualitative study using interpretive description methodology. METHODS: Using a purposeful sample of 14 experienced nurses from an adult respiratory ward unit, two semi-structured focus group interviews were conducted, transcribed verbatim and analysed via thematic analysis. RESULTS: Our findings indicate two interconnected themes that reflect two complementary dimensions of the transition experience: (a) experiencing the introspection of waiting; (b) encountering facilitators and barriers to organizational change. CONCLUSIONS: The findings highlight the complexity of role transitions for experienced nurses and the need for targeted, evidence-based interventions. Structured training, tailored mentorship and inclusive organizational practices are essential to foster adaptation, enhance resilience, and support workforce sustainability while maintaining high-quality care.
2023
Nurses' experience of transition to a new sub-intensive care unit for respiratory patients: a qualitative study.
INTRODUZIONE: Le transizioni di ruolo rappresentano una sfida importante per gli infermieri, spesso caratterizzate da stress e sconvolgimenti emotivi legati allo sviluppo di nuove identità, valori e competenze. Sebbene molta attenzione sia oggi dedicata al supporto degli infermieri novizi in transizione nella pratica clinica, i processi che gli infermieri esperti affrontano durante la transizione tra specialità cliniche, come il passaggio da un setting di reparto a un setting di area critica, come la terapia sub-intensiva, risultano ancora poco approfonditi in letteratura. Comprendere queste dinamiche è fondamentale per favorire transizioni efficaci, ridurre il turnover e promuovere il benessere dei professionisti, nel contesto di modelli assistenziali in continua evoluzione. OBIETTIVI: L'obiettivo di questo studio è esplorare le esperienze degli infermieri esperti all'inizio della loro transizione lavorativa dal setting di reparto a quello di terapia sub-intensiva respiratoria. L'obiettivo secondario è identificare le barriere ed i fattori facilitanti che influenzano questo processo, al fine di fornire indicazioni utili per supportare le transizioni. DISEGNO DELLO STUDIO: È stato condotto uno studio qualitativo utilizzando la metodologia dell'interpretive description. MATERIALI E METODI: Utilizzando un campionamento propositivo di 14 infermiere esperte provenienti da un reparto di pneumologia, sono stati condotti due focus group semi-strutturati, trascritti integralmente e analizzati tramite analisi tematica. RISULTATI: I risultati evidenziano due temi interconnessi che rappresentano dimensioni complementari dell'esperienza di transizione: (a) vivere l'introspezione dell'attesa; (b) incontrare facilitatori e ostacoli al cambiamento organizzativo. CONCLUSIONI: I risultati evidenziano la complessità della transizione di ruolo per gli infermieri esperti e la necessità di interventi mirati ed evidence-based. Formazione strutturata, affiancamento personalizzato e pratiche organizzative inclusive sono essenziali per favorire l’adattamento, migliorare la resilienza e garantire la continuità del servizio, assicurando al contempo un’assistenza sanitaria di alta qualità.
Qualitative research
Transition
Nurses' experiences
Critical care
Management
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78603