The aim of this work is to analyse the theme of the ‘quête identitaire’ in the two latest plays by Lebanese playwright Wajdi Mouawad, Tous des oiseaux and Mère. In the first part, following a study of the influences of ancient myth on the playwright's work and the finding of recurring figures also present in his previous bibliography, we move on to an analysis of the construction of the characters' identity, which is often a guilty and conflicting identity. The second part of the work aims to study how the author attempts to remedy the identity crises of the characters (in whom he reflects himself) through the use of language and in particular multilingualism, which leads to the creation of a so-called ‘Babelian theatre’.

Il presente lavoro si pone come obiettivo quello di analizzare la tematica della "quête identitaire" nelle due ultime pièces del drammaturgo libanese Wajdi Mouawad, Tous des oiseaux e Mère. Nella prima parte, in seguito ad uno studio delle influenze del mito antico sull'opera dell'autore e dal reperimento delle figure ricorrenti presenti anche nella sua bibliografia precedente, si passa ad un'analisi della costruzione dell'identità dei personaggi, che è spesso un'identità colpevole e conflittuale. La seconda parte del lavoro si prefigge come obiettivo quello di studiare come l'autore cerchi di porre rimedio alle crisi identitarie dei personaggi (nei quali egli stesso si riflette) attraverso lo strumento della lingua e in particolare del plurilinguismo, che porta alla creazione di un cosiddetto "teatro babeliano".

La quête identitaire dans Tous des oiseaux et Mère de Wajdi Mouawad : la réponse à une culpabilité obsessionnelle ?

BELOTTI, RICCARDO
2023/2024

Abstract

The aim of this work is to analyse the theme of the ‘quête identitaire’ in the two latest plays by Lebanese playwright Wajdi Mouawad, Tous des oiseaux and Mère. In the first part, following a study of the influences of ancient myth on the playwright's work and the finding of recurring figures also present in his previous bibliography, we move on to an analysis of the construction of the characters' identity, which is often a guilty and conflicting identity. The second part of the work aims to study how the author attempts to remedy the identity crises of the characters (in whom he reflects himself) through the use of language and in particular multilingualism, which leads to the creation of a so-called ‘Babelian theatre’.
2023
The identity quest in Tous des oiseaux and Mère by Wajdi Mouawad: the answer to an obsessional culpability?
Il presente lavoro si pone come obiettivo quello di analizzare la tematica della "quête identitaire" nelle due ultime pièces del drammaturgo libanese Wajdi Mouawad, Tous des oiseaux e Mère. Nella prima parte, in seguito ad uno studio delle influenze del mito antico sull'opera dell'autore e dal reperimento delle figure ricorrenti presenti anche nella sua bibliografia precedente, si passa ad un'analisi della costruzione dell'identità dei personaggi, che è spesso un'identità colpevole e conflittuale. La seconda parte del lavoro si prefigge come obiettivo quello di studiare come l'autore cerchi di porre rimedio alle crisi identitarie dei personaggi (nei quali egli stesso si riflette) attraverso lo strumento della lingua e in particolare del plurilinguismo, che porta alla creazione di un cosiddetto "teatro babeliano".
Wajdi Mouawad
Théatre
Quête identitaire
Francophone
Plurilinguisme
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Belotti_Riccardo.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.62 MB
Formato Adobe PDF
1.62 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78765