This thesis aims to explore the characteristics of the tourist phenomenon at Lake Braies, a small alpine lake located in the heart of the Fanes-Senes-Braies Natural Park in the province of Bolzano. The research opens with the description of the location and morphology of the lake. It is a natural body of water of great charm not only for its shape but also for the historical facts and legends that help describe it. The focus of the research is on the increase in forms of mass tourism that have affected the lake in recent years, especially following the choice of this context as the set for the television series 'Un passo dal cielo'. This media exposure quickly turned the lake into a famous international destination, increasing tourist flow, influencing social dynamics, and posing challenges for enviromental and cultural sustainability. The destination is analyzed starting from the comparison of tourist data before and after the pandemic and the measures undertaken by the competent authorities to manage and contain the flow of visitors, with particular attention to strategies for protecting the natural landscape and regulating access to the lake . The final part of the research is dedicated to the reprocessing of data collected through questionnaires administered locally to visitors. The qualitative-quantitative methodology adopted makes it possible to analyze the motivations that push tourists to visit Lake Braies, their origin and the degree of satisfaction with the experience, offering an overview of the perceptions and critical issues related to mass tourism in this context.

La presente tesi si propone di esplorare le caratteristiche del fenomeno turistico presso il lago di Braies, un piccolo lago alpino collocato nel cuore del Parco naturale Fanes-Senes-Braies in provincia di Bolzano. Il lavoro si apre con la descrizione della localizzazione e della morfologia del lago. Si tratta di uno specchio d'acqua naturale di grande fascino non solo per la sua conformazione ma anche per i fatti storici e le leggende che contribuiscono a descriverlo. Il fulcro della ricerca verte sull'incremento di forme di turismo di massa che ha interessato il lago negli ultimi anni soprattutto a seguito della scelta di questo contesto come set della serie televisiva ‘Un passo dal cielo’. Tale esposizione mediatica ha trasformato in breve tempo questo lago ameno in una destinazione di fama internazionale alimentando il flusso turistico, influenzando le dinamiche sociali e ponendo sfide per la sostenibilità ambientale e culturale. La destinazione viene analizzata a partire dal confronto dei dati turistici prima e dopo la pandemia e dalle misure intraprese dalle autorità competenti per gestire e contenere l’afflusso di visitatori, con particolare attenzione alle strategie di tutela del paesaggio naturale e alla regolamentazione degli accessi al lago. La parte finale della ricerca è dedicata alla rielaborazione dei dati raccolti tramite questionari somministrati in loco ai visitatori. La metodologia quali-quantitativa adottata consente di analizzare le motivazioni che spingono i turisti a visitare il lago di Braies, la loro provenienza e il grado di soddisfazione rispetto l’esperienza, offrendo un quadro sulle percezioni e sulle criticità legate al turismo di massa in questo contesto.

Il caso del lago di Braies: evoluzione della destinazione, iconicità e percezione dei visitatori.

LOTTO, GLORIA
2023/2024

Abstract

This thesis aims to explore the characteristics of the tourist phenomenon at Lake Braies, a small alpine lake located in the heart of the Fanes-Senes-Braies Natural Park in the province of Bolzano. The research opens with the description of the location and morphology of the lake. It is a natural body of water of great charm not only for its shape but also for the historical facts and legends that help describe it. The focus of the research is on the increase in forms of mass tourism that have affected the lake in recent years, especially following the choice of this context as the set for the television series 'Un passo dal cielo'. This media exposure quickly turned the lake into a famous international destination, increasing tourist flow, influencing social dynamics, and posing challenges for enviromental and cultural sustainability. The destination is analyzed starting from the comparison of tourist data before and after the pandemic and the measures undertaken by the competent authorities to manage and contain the flow of visitors, with particular attention to strategies for protecting the natural landscape and regulating access to the lake . The final part of the research is dedicated to the reprocessing of data collected through questionnaires administered locally to visitors. The qualitative-quantitative methodology adopted makes it possible to analyze the motivations that push tourists to visit Lake Braies, their origin and the degree of satisfaction with the experience, offering an overview of the perceptions and critical issues related to mass tourism in this context.
2023
The case of lake Braies: evolution of the destination, iconicity and visitors perception.
La presente tesi si propone di esplorare le caratteristiche del fenomeno turistico presso il lago di Braies, un piccolo lago alpino collocato nel cuore del Parco naturale Fanes-Senes-Braies in provincia di Bolzano. Il lavoro si apre con la descrizione della localizzazione e della morfologia del lago. Si tratta di uno specchio d'acqua naturale di grande fascino non solo per la sua conformazione ma anche per i fatti storici e le leggende che contribuiscono a descriverlo. Il fulcro della ricerca verte sull'incremento di forme di turismo di massa che ha interessato il lago negli ultimi anni soprattutto a seguito della scelta di questo contesto come set della serie televisiva ‘Un passo dal cielo’. Tale esposizione mediatica ha trasformato in breve tempo questo lago ameno in una destinazione di fama internazionale alimentando il flusso turistico, influenzando le dinamiche sociali e ponendo sfide per la sostenibilità ambientale e culturale. La destinazione viene analizzata a partire dal confronto dei dati turistici prima e dopo la pandemia e dalle misure intraprese dalle autorità competenti per gestire e contenere l’afflusso di visitatori, con particolare attenzione alle strategie di tutela del paesaggio naturale e alla regolamentazione degli accessi al lago. La parte finale della ricerca è dedicata alla rielaborazione dei dati raccolti tramite questionari somministrati in loco ai visitatori. La metodologia quali-quantitativa adottata consente di analizzare le motivazioni che spingono i turisti a visitare il lago di Braies, la loro provenienza e il grado di soddisfazione rispetto l’esperienza, offrendo un quadro sulle percezioni e sulle criticità legate al turismo di massa in questo contesto.
Lago di Braies
Turismo di massa
Un passo dal cielo
Flussi turistici
Percezioni turisti
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_Lotto_Gloria.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.18 MB
Formato Adobe PDF
1.18 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78992