This thesis analyzes the identity function of place names in territorial marketing, focusing on the case of Prosecco DOCG. The main objective is to observe how place names are used in wine marketing and how prosecco marketing and communication strategies are influenced by them. The research methodology includes a detailed analysis of some wineries of the prosecco hills area of Conegliano and Valdobbiadene, a UNESCO World Heritage Site, and some wines produced by them. The conclusions establish that the strategic use of place names in the marketing of Prosecco DOCG not only strengthens territorial identity, but also helps to differentiate the product in the global market.
Questa tesi analizza la funzione identitaria dei toponimi nel marketing territoriale, concentrandosi sul caso del Prosecco DOCG. L'obiettivo principale è quello di osservare come i toponimi siano utilizzati nel marketing del vino e come le strategie di marketing e comunicazione del prosecco ne siano influenzate. La metodologia di ricerca prevede un'analisi dettagliata di alcune cantine della zona delle colline del prosecco di Conegliano e Valdobbiadene, patrimonio dell'umanità dell'UNESCO, e di alcuni vini da esse prodotti. Le conclusioni stabiliscono che l'uso strategico dei toponimi nel marketing del Prosecco DOCG non solo rafforza l'identità territoriale, ma aiuta anche a differenziare il prodotto nel mercato globale.
La funzione identitaria dei toponimi nel marketing territoriale: il caso del Prosecco DOCG
ANDRIANI, IRENE
2023/2024
Abstract
This thesis analyzes the identity function of place names in territorial marketing, focusing on the case of Prosecco DOCG. The main objective is to observe how place names are used in wine marketing and how prosecco marketing and communication strategies are influenced by them. The research methodology includes a detailed analysis of some wineries of the prosecco hills area of Conegliano and Valdobbiadene, a UNESCO World Heritage Site, and some wines produced by them. The conclusions establish that the strategic use of place names in the marketing of Prosecco DOCG not only strengthens territorial identity, but also helps to differentiate the product in the global market.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/79059