The following thesis is a qualitative investigation that aims to explore the relationship between the use of classical psychodrama and the development of emotional awareness in adolescents. Two pre- and post-treatment focus groups were conducted with nine adolescents at the "Guglielmin & Schiavon" studio in Treviso. Thematic analysis highlighted the effectiveness of psychodrama in the development of emotional awareness. The results show that psychodrama, supported by theatrical techniques and the group dimension, decreases the sense of loneliness, facilitates emotional openness, sharing of experiences and a sense of belonging. Theatrical techniques also favor personal expression, stimulating communication and introspection, promoting empathy, recognition of psychological boundaries and acceptance of emotions. Emotional exploration through staging and activation of the body dimension increases self-awareness, allowing a better reading of one's own experience and regulation of emotions. The results suggest that psychodramatic techniques and group interventions can become significant tools for emotional education and mental health in developmental age, calling for a collaboration between the scientific community and professionals in the sector for concrete interventions.

La seguente tesi è un'indagine qualitativa che si propone di esplorare la relazione tra l'uso dello psicodramma classico e lo sviluppo della consapevolezza emotiva negli adolescenti. Sono stati condotti due focus group pre- e post- trattamento con nove adolescenti presso lo studio "Guglielmin & Schiavon" di Treviso. L'analisi tematica ha evidenziato l'efficacia dello psicodramma nello sviluppo della consapevolezza emotiva. I risultati mostrano che lo psicodramma, supportato da tecniche teatrali e dalla dimensione del gruppo, diminuisce il senso di solitudine, facilita l'apertura emotiva, la condivisione di esperienze e il senso di appartenenza. Le tecniche teatrali favoriscono anche l'espressione personale, stimolando comunicazione e introspezione, promuovendo empatia, riconoscimento dei confini psicologici e accettazione delle emozioni. L'esplorazione emotiva tramite la messa in scena e l'attivazione della dimensione corporea accresce la consapevolezza di sé, permettendo una migliore lettura del proprio vissuto e una regolazione delle emozioni. I risultati suggeriscono che le tecniche psicodrammatiche e gli interventi di gruppo possono divenire strumenti significativi per l'educazione emotiva e la salute mentale in età evolutiva, auspicando una collaborazione tra comunità scientifica e professionisti del settore per interventi concreti.

"L'ANIMA IN AZIONE" - Psicodramma classico e consapevolezza emotiva in età adolescenziale: quale relazione?

CENTARO, MARISA
2023/2024

Abstract

The following thesis is a qualitative investigation that aims to explore the relationship between the use of classical psychodrama and the development of emotional awareness in adolescents. Two pre- and post-treatment focus groups were conducted with nine adolescents at the "Guglielmin & Schiavon" studio in Treviso. Thematic analysis highlighted the effectiveness of psychodrama in the development of emotional awareness. The results show that psychodrama, supported by theatrical techniques and the group dimension, decreases the sense of loneliness, facilitates emotional openness, sharing of experiences and a sense of belonging. Theatrical techniques also favor personal expression, stimulating communication and introspection, promoting empathy, recognition of psychological boundaries and acceptance of emotions. Emotional exploration through staging and activation of the body dimension increases self-awareness, allowing a better reading of one's own experience and regulation of emotions. The results suggest that psychodramatic techniques and group interventions can become significant tools for emotional education and mental health in developmental age, calling for a collaboration between the scientific community and professionals in the sector for concrete interventions.
2023
"THE SOUL IN ACTION" - Classical psychodrama and emotional awareness in adolescence: which relationship?
La seguente tesi è un'indagine qualitativa che si propone di esplorare la relazione tra l'uso dello psicodramma classico e lo sviluppo della consapevolezza emotiva negli adolescenti. Sono stati condotti due focus group pre- e post- trattamento con nove adolescenti presso lo studio "Guglielmin & Schiavon" di Treviso. L'analisi tematica ha evidenziato l'efficacia dello psicodramma nello sviluppo della consapevolezza emotiva. I risultati mostrano che lo psicodramma, supportato da tecniche teatrali e dalla dimensione del gruppo, diminuisce il senso di solitudine, facilita l'apertura emotiva, la condivisione di esperienze e il senso di appartenenza. Le tecniche teatrali favoriscono anche l'espressione personale, stimolando comunicazione e introspezione, promuovendo empatia, riconoscimento dei confini psicologici e accettazione delle emozioni. L'esplorazione emotiva tramite la messa in scena e l'attivazione della dimensione corporea accresce la consapevolezza di sé, permettendo una migliore lettura del proprio vissuto e una regolazione delle emozioni. I risultati suggeriscono che le tecniche psicodrammatiche e gli interventi di gruppo possono divenire strumenti significativi per l'educazione emotiva e la salute mentale in età evolutiva, auspicando una collaborazione tra comunità scientifica e professionisti del settore per interventi concreti.
Psicodramma
Consapevolezza
Emozioni
Adolescenti
Sviluppo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI MAGISTRALE DEFINITIVA MARISA CENTARO.pdf

accesso aperto

Dimensione 5.27 MB
Formato Adobe PDF
5.27 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/79389