The relationship between mother and child is one of the most significant factors in the emotional, social and cognitive development of the child. This thesis explores the dynamics of this relationship, how it has developed over time and analyzes how early attachment influences the behavior and personality of the child during growth. Through a review of the existing literature and an observational study conducted during the internship, the various attachment styles and their implications on children's well-being were examined. Furthermore, the crucial role of educators within mother-child communities is analyzed, highlighting how educational support and the creation of favorable environments can strengthen family bonds and promote healthy development. The conclusions suggest that interventions aimed at supporting mothers and training competent educators can improve not only the quality of the relationship, but also the future development of the child, creating more cohesive and supportive communities.

La relazione tra madre e bambino è uno dei fattori più significativi nello sviluppo emotivo, sociale e cognitivo del bambino. Questa tesi esplora le dinamiche di questa relazione, di come si sia sviluppata nel tempo e analizza come l'attaccamento precoce influenzi il comportamento e la personalità del bambino nel corso della crescita. Attraverso una revisione della letteratura esistente e uno studio di osservazione condotto durante il percorso di tirocinio, sono stati esaminati i vari stili di attaccamento e le loro implicazioni sul benessere dei bambini. Inoltre, si analizza il ruolo cruciale degli educatori all'interno delle comunità mamma-bambino, evidenziando come il supporto educativo e la creazione di ambienti favorevoli possano rafforzare i legami familiari e promuovere uno sviluppo sano. Le conclusioni suggeriscono che interventi mirati a supportare le madri e a formare educatori competenti possono migliorare non solo la qualità della relazione, ma anche il futuro sviluppo del bambino, creando comunità più coese e solidali.

Il ruolo dell'educatore professionale socio-pedagogico all'interno delle comunità mamma-bambino.

MARIN, CHIARA
2023/2024

Abstract

The relationship between mother and child is one of the most significant factors in the emotional, social and cognitive development of the child. This thesis explores the dynamics of this relationship, how it has developed over time and analyzes how early attachment influences the behavior and personality of the child during growth. Through a review of the existing literature and an observational study conducted during the internship, the various attachment styles and their implications on children's well-being were examined. Furthermore, the crucial role of educators within mother-child communities is analyzed, highlighting how educational support and the creation of favorable environments can strengthen family bonds and promote healthy development. The conclusions suggest that interventions aimed at supporting mothers and training competent educators can improve not only the quality of the relationship, but also the future development of the child, creating more cohesive and supportive communities.
2023
The role of the professional socio-pedagogical educator within mother-child communities.
La relazione tra madre e bambino è uno dei fattori più significativi nello sviluppo emotivo, sociale e cognitivo del bambino. Questa tesi esplora le dinamiche di questa relazione, di come si sia sviluppata nel tempo e analizza come l'attaccamento precoce influenzi il comportamento e la personalità del bambino nel corso della crescita. Attraverso una revisione della letteratura esistente e uno studio di osservazione condotto durante il percorso di tirocinio, sono stati esaminati i vari stili di attaccamento e le loro implicazioni sul benessere dei bambini. Inoltre, si analizza il ruolo cruciale degli educatori all'interno delle comunità mamma-bambino, evidenziando come il supporto educativo e la creazione di ambienti favorevoli possano rafforzare i legami familiari e promuovere uno sviluppo sano. Le conclusioni suggeriscono che interventi mirati a supportare le madri e a formare educatori competenti possono migliorare non solo la qualità della relazione, ma anche il futuro sviluppo del bambino, creando comunità più coese e solidali.
Maternità
Attaccamento
Infanzia
Educatore
Accompagnamento
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Chiara Marin.docx (1).pdf

accesso riservato

Dimensione 881.7 kB
Formato Adobe PDF
881.7 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/79887