Residential care communities for minors represent a cornerstone in the educational and protection system for vulnerable adolescents, particularly those from migrant backgrounds, those with special needs, or those considered "difficult" due to behavioral issues. This thesis explores the role of such facilities in the reception and integration of unaccompanied foreign minors, minors with disabilities or psychosocial disorders, and those exhibiting behavioral difficulties, through the analysis of case studies.
Le comunità per minori rappresentano un pilastro essenziale nel sistema educativo e di protezione per adolescenti vulnerabili, specialmente per coloro che provengono da contesti migratori, hanno bisogni speciali o sono considerati "difficili" per via di comportamenti problematici. Questa tesi esplora il ruolo di tali strutture nell'accoglienza e nell'integrazione dei minori stranieri non accompagnati, dei minori con disabilità o disturbi psicosociali e di coloro che mostrano difficoltà comportamentali anche attraverso un'analisi di casi.
Lo strumento educativo della comunità per minori. Esperienze di ragazzi stranieri, difficili, speciali tra educazione, cura ed inclusione.
SCHIAVON, GIACOMO
2023/2024
Abstract
Residential care communities for minors represent a cornerstone in the educational and protection system for vulnerable adolescents, particularly those from migrant backgrounds, those with special needs, or those considered "difficult" due to behavioral issues. This thesis explores the role of such facilities in the reception and integration of unaccompanied foreign minors, minors with disabilities or psychosocial disorders, and those exhibiting behavioral difficulties, through the analysis of case studies.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lo strumento educativo della Comunità per minori.pdf
accesso aperto
Dimensione
511.08 kB
Formato
Adobe PDF
|
511.08 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/79903