Language acquisition is a crucial process in a child's development, with significant implications for their ability to communicate and interact socially. This thesis explores the early stages of language acquisition in both hearing and deaf children, highlighting the differences and similarities in their learning pathways. The first chapter analyzes linguistic development in hearing children, starting with specific terminology and progressing through the various stages of language acquisition. The second chapter focuses on the acquisition of sign language in deaf children and the communicative and linguistic development of deaf children with hearing parents, emphasizing the unique challenges in these contexts. The third chapter provides a review of the main teaching methods used for deaf children, from pure oralism to bilingual education, evaluating their effectiveness and limitations. This thesis offers a comprehensive overview of the different paths of language acquisition, contributing to the understanding of the specific educational needs of deaf children and proposing solutions to enhance their social and communicative integration.
L'acquisizione del linguaggio è un processo cruciale nello sviluppo di un bambino, con profonde implicazioni per la sua capacità di comunicare e interagire socialmente. Questa tesi esplora le prime fasi di acquisizione linguistica nei bambini udenti e sordi, mettendo in luce le differenze e le similitudini nei loro percorsi di apprendimento. Nel primo capitolo, viene analizzato lo sviluppo linguistico nei bambini udenti, a partire dalla terminologia specifica fino alle diverse fasi di acquisizione del linguaggio. Il secondo capitolo si concentra sull'acquisizione della lingua dei segni nei bambini sordi e sullo sviluppo comunicativo e linguistico dei bambini sordi con genitori udenti, evidenziando le sfide uniche di questi contesti. Il terzo capitolo fornisce una rassegna dei principali metodi di insegnamento utilizzati per i bambini sordi, dal puro oralismo all'insegnamento bilingue, valutandone l'efficacia e le limitazioni. Questa tesi offre una panoramica completa delle diverse vie di acquisizione del linguaggio, contribuendo alla comprensione delle specifiche necessità educative dei bambini sordi e proponendo soluzioni per migliorare la loro integrazione sociale e comunicativa.
ACQUISIZIONE E METODI DI APPRENDIMENTO DEL LINGUAGGIO NEI BAMBINI SORDI
RISO, RAFFAELLA
2023/2024
Abstract
Language acquisition is a crucial process in a child's development, with significant implications for their ability to communicate and interact socially. This thesis explores the early stages of language acquisition in both hearing and deaf children, highlighting the differences and similarities in their learning pathways. The first chapter analyzes linguistic development in hearing children, starting with specific terminology and progressing through the various stages of language acquisition. The second chapter focuses on the acquisition of sign language in deaf children and the communicative and linguistic development of deaf children with hearing parents, emphasizing the unique challenges in these contexts. The third chapter provides a review of the main teaching methods used for deaf children, from pure oralism to bilingual education, evaluating their effectiveness and limitations. This thesis offers a comprehensive overview of the different paths of language acquisition, contributing to the understanding of the specific educational needs of deaf children and proposing solutions to enhance their social and communicative integration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ACQUISIZIONE E METODI DI APPRENDIMENTO DEL LINGUAGGIO NEI BAMBINI SORDI .pdfa.pdf
accesso aperto
Dimensione
206.33 kB
Formato
Adobe PDF
|
206.33 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/80136