Automotive industry is constantly implementing cutting-edge technology, enhancing performance, reliability and sustainability. The purpose of this essay is to delve into diamond-like carbon (DLC) coatings for mechanical components, such as rotating and sliding parts, to improve its tribological properties. Deposition methods, microstructure analysis, characterization techniques will be presented to understand the distinctive features of DLC thin films and investigate them. Low friction coefficient, high-grade wear resistance, exceptional hardness and suitable adhesion of DLC coatings allow smoother movements of sliding and rotating parts, minimizing friction and dispersion, leading to enhanced energy efficiency. Therefore, surface engineering and DLC-coated surfaces can lead to outstanding improvements, covering a wide range of applications in automotive industry, such as engine and transmission components.

L’innovazione tecnologica nell’industria automobilistica è alla continua ricerca di elevate performance, migliore affidabilità e sostenibilità. Questa tesi si pone l’obiettivo di approfondire l’utilizzo di rivestimenti in diamond-like carbon (DLC) per componenti meccaniche in movimento, allo scopo di migliorarne le proprietà tribologiche. Si indagheranno i metodi di deposizione, le tecniche di analisi microstrutturale e di caratterizzazione, al fine di osservarne le peculiari caratteristiche che lo contraddistinguono. Il basso coefficiente d’attrito, l’ottima resistenza all’erosione, l’elevata durezza e l’adesione superficiale dei film sottili in DLC consentono di migliorare lo scorrimento delle parti in movimento e rendere minime le dispersioni al fine di massimizzare l’efficienza energetica. In virtù di ciò, l’utilizzo di superfici ingegnerizzate in DLC risulta promettente per svariate applicazioni in ambito automotive, come motori e trasmissioni.

Film sottili di DLC depositati attraverso tecniche PVD per applicazioni in ambito automotive

COLOMBO, MARCO
2023/2024

Abstract

Automotive industry is constantly implementing cutting-edge technology, enhancing performance, reliability and sustainability. The purpose of this essay is to delve into diamond-like carbon (DLC) coatings for mechanical components, such as rotating and sliding parts, to improve its tribological properties. Deposition methods, microstructure analysis, characterization techniques will be presented to understand the distinctive features of DLC thin films and investigate them. Low friction coefficient, high-grade wear resistance, exceptional hardness and suitable adhesion of DLC coatings allow smoother movements of sliding and rotating parts, minimizing friction and dispersion, leading to enhanced energy efficiency. Therefore, surface engineering and DLC-coated surfaces can lead to outstanding improvements, covering a wide range of applications in automotive industry, such as engine and transmission components.
2023
DLC thin films deposition by PVD technique for application in automotive industry
L’innovazione tecnologica nell’industria automobilistica è alla continua ricerca di elevate performance, migliore affidabilità e sostenibilità. Questa tesi si pone l’obiettivo di approfondire l’utilizzo di rivestimenti in diamond-like carbon (DLC) per componenti meccaniche in movimento, allo scopo di migliorarne le proprietà tribologiche. Si indagheranno i metodi di deposizione, le tecniche di analisi microstrutturale e di caratterizzazione, al fine di osservarne le peculiari caratteristiche che lo contraddistinguono. Il basso coefficiente d’attrito, l’ottima resistenza all’erosione, l’elevata durezza e l’adesione superficiale dei film sottili in DLC consentono di migliorare lo scorrimento delle parti in movimento e rendere minime le dispersioni al fine di massimizzare l’efficienza energetica. In virtù di ciò, l’utilizzo di superfici ingegnerizzate in DLC risulta promettente per svariate applicazioni in ambito automotive, come motori e trasmissioni.
DLC
PVD
Film sottili
Superfici
Automotive
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/80433