This thesis examines a series of studies conducted to investigate the interactions between viewers and visual art through the analysis of attention distribution and eye movement. The objectives of the reported studies vary: from analyzing gaze distribution on historical paintings to evaluating the impact of titles on the interpretation and exploration of artworks, and finally, simulating viewers' visual behaviors. The methodologies used by researchers include eye movement recordings through real-time eye-tracking and collecting viewers' opinions and interpretations of the artworks. Different groups of participants, both naïve and expert, explored the paintings under various conditions: spontaneous exploration, active exploration (title-invention task), and guided exploration (after announcing the titles). The research results indicate that viewers’ attention is primarily focused on faces, bright details, and particularly salient textures. It emerged that the titles of the artworks influence both the duration of eye fixations and the spatial distribution of attention. The observations suggest that visual exploration is driven by both compositional details (how the artwork is organized) and technical elements (how the artwork is executed), and that artistic appreciation increases when the gaze is guided by cues of brightness. Additionally, the review of studies suggests that attention distribution on paintings shows similarities to the patterns typical in the observation of natural scenes. In conclusion, artworks not only provide visual clues on how viewers interpret space and perspective but also highlight how the information conveyed by titles is relevant for directing attention and significantly influencing artistic appreciation. The studies reported in this thesis emphasize the importance of understanding the mechanisms underlying human interaction with art, contributing to a deeper comprehension of vision science and visual art.

Questo elaborato esamina una serie di studi condotti per approfondire le interazioni degli osservatori con l’arte visiva attraverso l’analisi della distribuzione dell’attenzione e del movimento oculare. Gli obiettivi degli studi riportati variano: dall'analisi della distribuzione dello sguardo su dipinti storici, alla valutazione dell'impatto del titolo sull'interpretazione e sull'esplorazione delle opere e infine alla simulazione dei comportamenti visivi degli osservatori. Le metodologie utilizzate dai ricercatori includono registrazioni di movimenti oculari tramite il monitoraggio in tempo reale dei movimenti oculari e la registrazione di opinioni e interpretazioni delle opere d’arte da parte degli osservatori. Diversi gruppi di partecipanti, sia naïve che esperti, hanno esplorato i dipinti in condizioni variabili: esplorazione spontanea, attiva (compito di invenzione di titoli) e guidata (dopo l'annuncio dei titoli). I risultati delle ricerche indicano che l'attenzione degli osservatori si concentra principalmente sui volti, sui dettagli luminosi e su tessiture particolarmente salienti. È emerso che i titoli delle opere influenzano sia la durata delle fissazioni oculari sia la distribuzione spaziale dell'attenzione. Dalle osservazioni si può dedurre che l'esplorazione visiva è guidata da dettagli sia di natura compositiva (come l’opera è organizzata) che tecnica (come l’opera è realizzata) e che l’apprezzamento artistico aumenta quando lo sguardo è guidato da indizi di luminosità. Inoltre, la rassegna di studi suggerisce che la distribuzione dell'attenzione sui dipinti mostri analogie con quella tipica dell’osservazione di scene naturali. In conclusione, le opere d'arte non solo forniscono indizi visivi su come gli osservatori interpretano lo spazio e la prospettiva, ma anche su come le informazioni del titolo siano rilevanti per orientare l’attenzione e influenzare in modo significativo l’apprezzamento artistico. Gli studi riportati nell’elaborato sottolineano l'importanza di comprendere i meccanismi alla base dell'interazione umana con l'arte, contribuendo a una più profonda comprensione della scienza della visione e dell'arte visiva.

Analisi dei Movimenti Oculari e dei Processi Attentivi nell'Osservazione di Opere D'Arte

VERONESE, LAURA
2023/2024

Abstract

This thesis examines a series of studies conducted to investigate the interactions between viewers and visual art through the analysis of attention distribution and eye movement. The objectives of the reported studies vary: from analyzing gaze distribution on historical paintings to evaluating the impact of titles on the interpretation and exploration of artworks, and finally, simulating viewers' visual behaviors. The methodologies used by researchers include eye movement recordings through real-time eye-tracking and collecting viewers' opinions and interpretations of the artworks. Different groups of participants, both naïve and expert, explored the paintings under various conditions: spontaneous exploration, active exploration (title-invention task), and guided exploration (after announcing the titles). The research results indicate that viewers’ attention is primarily focused on faces, bright details, and particularly salient textures. It emerged that the titles of the artworks influence both the duration of eye fixations and the spatial distribution of attention. The observations suggest that visual exploration is driven by both compositional details (how the artwork is organized) and technical elements (how the artwork is executed), and that artistic appreciation increases when the gaze is guided by cues of brightness. Additionally, the review of studies suggests that attention distribution on paintings shows similarities to the patterns typical in the observation of natural scenes. In conclusion, artworks not only provide visual clues on how viewers interpret space and perspective but also highlight how the information conveyed by titles is relevant for directing attention and significantly influencing artistic appreciation. The studies reported in this thesis emphasize the importance of understanding the mechanisms underlying human interaction with art, contributing to a deeper comprehension of vision science and visual art.
2023
Analysis of Eye Movements and Attentional Processes in the Observation of Works of Art
Questo elaborato esamina una serie di studi condotti per approfondire le interazioni degli osservatori con l’arte visiva attraverso l’analisi della distribuzione dell’attenzione e del movimento oculare. Gli obiettivi degli studi riportati variano: dall'analisi della distribuzione dello sguardo su dipinti storici, alla valutazione dell'impatto del titolo sull'interpretazione e sull'esplorazione delle opere e infine alla simulazione dei comportamenti visivi degli osservatori. Le metodologie utilizzate dai ricercatori includono registrazioni di movimenti oculari tramite il monitoraggio in tempo reale dei movimenti oculari e la registrazione di opinioni e interpretazioni delle opere d’arte da parte degli osservatori. Diversi gruppi di partecipanti, sia naïve che esperti, hanno esplorato i dipinti in condizioni variabili: esplorazione spontanea, attiva (compito di invenzione di titoli) e guidata (dopo l'annuncio dei titoli). I risultati delle ricerche indicano che l'attenzione degli osservatori si concentra principalmente sui volti, sui dettagli luminosi e su tessiture particolarmente salienti. È emerso che i titoli delle opere influenzano sia la durata delle fissazioni oculari sia la distribuzione spaziale dell'attenzione. Dalle osservazioni si può dedurre che l'esplorazione visiva è guidata da dettagli sia di natura compositiva (come l’opera è organizzata) che tecnica (come l’opera è realizzata) e che l’apprezzamento artistico aumenta quando lo sguardo è guidato da indizi di luminosità. Inoltre, la rassegna di studi suggerisce che la distribuzione dell'attenzione sui dipinti mostri analogie con quella tipica dell’osservazione di scene naturali. In conclusione, le opere d'arte non solo forniscono indizi visivi su come gli osservatori interpretano lo spazio e la prospettiva, ma anche su come le informazioni del titolo siano rilevanti per orientare l’attenzione e influenzare in modo significativo l’apprezzamento artistico. Gli studi riportati nell’elaborato sottolineano l'importanza di comprendere i meccanismi alla base dell'interazione umana con l'arte, contribuendo a una più profonda comprensione della scienza della visione e dell'arte visiva.
Processi attentivi
Movimenti oculari
Percezione visiva
Psicologia dell'arte
Eye-tracking
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ANALISI DEI MOVIMENTI OCULARI E DEI PROCESSI ATTENTIVI - LV - 2046280.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.42 MB
Formato Adobe PDF
1.42 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/81113