The thesis aims to explain how migration is politicised by politicians in order to obtain consensus and how the debate influences both public opinion and NGO actions, especially those that talk about refugees such as UNHCR. The work starts first with a historical analysis of migration, then continues with an in-depth discussion on the debate about politicians, both in Italy and for example in the USA, to end in the social fabric. There is also an interview with the owner of a direct marketing agency working for NGOs to show how people react to certain issues. Finally, there is a deepening of the lobbying activity and then UNHCR on the subject, with the corresponding response from governments.
La tesi vuole spiegare come le migrazioni vengano politicizzate dai politici per ottenere il consenso e come il dibattito influenzi sia 'opinione pubblica sia le azioni delle ONG, soprattutto quelle che parlano di rifugiati come UNHCR. Il lavoro parte prima con un'analisi storica negli anni delle migrazioni, continua poi con un approfondimento sul dibattito riguardo il tema dei politici, sia in Italia, sia per esempio negli USA, per poi finire nel tessuto sociale. Inoltre, c'è un'intervista alla proprietaria di un'agenzia di marketing diretto che lavora per delle ONG per far capire come le persone reagiscano a certi temi. Alla fine vi è un approfondimento dell'attività di lobbying e quindi di UNHCR sul tema, con la corrispettiva risposta da parte dei governi.
"La politicizzazione delle migrazioni e la sua influenza sulle azioni delle ONG: un focus su UNHCR".
NARDI, LORENZO
2024/2025
Abstract
The thesis aims to explain how migration is politicised by politicians in order to obtain consensus and how the debate influences both public opinion and NGO actions, especially those that talk about refugees such as UNHCR. The work starts first with a historical analysis of migration, then continues with an in-depth discussion on the debate about politicians, both in Italy and for example in the USA, to end in the social fabric. There is also an interview with the owner of a direct marketing agency working for NGOs to show how people react to certain issues. Finally, there is a deepening of the lobbying activity and then UNHCR on the subject, with the corresponding response from governments.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/82226